Elektromobilność Jeszcze w grudniu premiera autobusu elektrycznego Rafako. Coraz więcej polskich miast stawia na elektromobilność 19 grudnia 2018 Elektromobilność Jeszcze w grudniu premiera autobusu elektrycznego Rafako. Coraz więcej polskich miast stawia na elektromobilność 19 grudnia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Samochody spalinowe zostały wycofane ze sprzedaży, a elektryki cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Szacuje się, że już w 2025 roku po ulicach Norwegii będą jeździły tylko bezemisyjne pojazdy. Sytuacja ta jest wynikiem sprzyjającej polityki państwa, która uczyniła zielony transport wyjątkowo opłacalnym. Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Na 19 grudnia firma Rafako zapowiedziała zaprezentowanie pierwszego polskiego autobusu zeroemisyjnego z baterią w podwoziu. Do rozpoczęcia produkcji takiego pojazdu raciborskie przedsiębiorstwo potrzebuje jednak partnerów biznesowych. Rozważana jest też opcja sprzedaży całego projektu. Tymczasem komunikacja zbiorowa w polskich miastach coraz chętniej decyduje się na inwestycję w elektromobilność. Reklama Jak poinformował Jerzy Wiśniewski, prezes przedsiębiorstwa Rafako, nad projektem pracuje sztab specjalistów z branży automotive. Zaznaczył jednocześnie, że firma nie będzie samodzielnie produkować autobusów elektrycznych i podzespołów. Potrzebuje do tego partnerów biznesowych. Drugim scenariuszem prowadzącym do rozpoczęcia produkcji takiego pojazdu mogłaby być sprzedaż całego projektu. Zdaniem prezesa Rafako, uruchomienie montażu w fabryce w Raciborzu wymagałoby bowiem poniesienia ogromnych nakładów finansowych. Choć polska motoryzacja nie doczekała się jeszcze rodzimej produkcji autobusu elektrycznego z baterią w podwoziu, to na polskich drogach można spotkać już coraz więcej pojazdów elektrycznych przeznaczonych do komunikacji zbiorowej. Jednym z miast, które wdrożyło takie rozwiązanie, jest Ciechanów. Tamtejszy Zakład Komunikacji Miejskiej zainwestował w elektrycznego Solarisa Urbino. Autobus ma zasięg około 160 kilometrów i jest dostosowany do przewozu kilkudziesięciu pasażerów, w tym również niepełnosprawnych. Koszt pojazdu to ponad 2 mln zł, a 90% tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne. Inwestycję w elektromobilność planują również przedsiębiorstwa komunikacyjne z Lublina i Poznania. W stolicy województwa lubelskiego autobusy elektryczne pojawią się w 2020 roku. Jeszcze nie wiadomo, kto je dostarczy. Dostawcą 21 autobusów elektrycznych, które trafią do stoicy Wielkopolski ma być natomiast Solaris. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.