Polska elektromobilność z duńskim wsparciem

Jeszcze w grudniu premiera autobusu elektrycznego Rafako. Coraz więcej polskich miast stawia na elektromobilność

 Na 19 grudnia firma Rafako zapowiedziała zaprezentowanie pierwszego polskiego autobusu zeroemisyjnego z baterią w podwoziu. Do rozpoczęcia produkcji takiego pojazdu raciborskie przedsiębiorstwo potrzebuje jednak partnerów biznesowych. Rozważana jest też opcja sprzedaży całego projektu. Tymczasem komunikacja zbiorowa w polskich miastach coraz chętniej decyduje się na inwestycję w elektromobilność.

Jak poinformował Jerzy Wiśniewski, prezes przedsiębiorstwa Rafako, nad projektem pracuje sztab specjalistów z branży automotive. Zaznaczył jednocześnie, że firma nie będzie samodzielnie produkować autobusów elektrycznych i podzespołów. Potrzebuje do tego partnerów biznesowych. Drugim scenariuszem prowadzącym do rozpoczęcia produkcji takiego pojazdu mogłaby być sprzedaż całego projektu. Zdaniem prezesa Rafako, uruchomienie montażu w fabryce w Raciborzu wymagałoby bowiem poniesienia ogromnych nakładów finansowych.

Choć polska motoryzacja nie doczekała się jeszcze rodzimej produkcji autobusu elektrycznego z baterią w podwoziu, to na polskich drogach można spotkać już coraz więcej pojazdów elektrycznych przeznaczonych do komunikacji zbiorowej. Jednym z miast, które wdrożyło takie rozwiązanie, jest Ciechanów. Tamtejszy Zakład Komunikacji Miejskiej zainwestował w elektrycznego Solarisa Urbino. Autobus ma zasięg około 160 kilometrów i jest dostosowany do przewozu kilkudziesięciu pasażerów, w tym również niepełnosprawnych. Koszt pojazdu to ponad 2 mln zł, a 90% tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne. Inwestycję w elektromobilność planują również przedsiębiorstwa komunikacyjne z Lublina i Poznania. W stolicy województwa lubelskiego autobusy elektryczne pojawią się w 2020 roku. Jeszcze nie wiadomo, kto je dostarczy. Dostawcą 21 autobusów elektrycznych, które trafią do stoicy Wielkopolski ma być natomiast Solaris.

Dodaj komentarz

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Czytaj więcej: