Wiadomości OZE Elon Musk zaprezentował pierwszy odcinek tunelu Loop w Los Angeles 27 grudnia 2018 Wiadomości OZE Elon Musk zaprezentował pierwszy odcinek tunelu Loop w Los Angeles 27 grudnia 2018 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Elon Musk zaprezentował pierwszy odcinek tunelu Loop w Los Angeles, budowany przez jego firmę The Boring Company. Fragment ma długość 1,83 km. Nazwano go The Hawthorne Tunnel, nawiązując do dzielnicy, w której bierze początek. Projekt ma być odpowiedzią na korki w Mieście Aniołów. Reklama The Boring Company rozpoczęła drążenie tuneli komunikacyjnych w Los Angeles w 2017 roku. Zgodnie z założeniem pod ziemią ma powstać sieć transportowa, która ograniczy korki w mieście. The Hawthorne Tunnel o długości 1,83 km to dopiero początek (cała trasa ma liczyć około 10,5 km). Budowę rozpoczęto w dzielnicy Hawthorne, czyli w miejscu, gdzie znajdują się siedziby dwóch firm Elona Muska (The Boring Company i SpaceX). Innowacyjność, która generuje oszczędności Budowa odcinka The Hawthorne Tunnel kosztowała 10 mln dolarów. Według Muska to niewiele, bo przy zastosowaniu tradycyjnych metod budowania koszt byłby stokrotnie wyższy. Do budowy użyto nowoczesnego robota TBM (Tunnel Boring Machine). Serwis elektrowoz.pl porównał koszt budowy 1 km odcinka tunelu w Los Angeles z kosztem budowy 1 km linii metra w Warszawie. Z analizy wyszło, że amerykański tunel wybudowano… 33 razy taniej. Oficjalna prezentacja The Hawthorne Tunnel Podczas prezentacji odbył się pokaz przejazdu Tesli. Jazda była niezbyt szybka (80 km/h), ale Musk obiecuje, że w przyszłości transport będzie dużo szybszy (nawet 240-250 km/h). Dostęp do tunelu jest łatwy – samochód wjeżdża na platformę, później – za pomocą widny – jest umieszczany wprost w tunelu. Na razie ograniczeniem jest niedostateczna prędkość aut elektrycznych, a także brak odpowiednich modyfikacji (auta będą poruszać się z użyciem specjalnych poziomych kół montowanych w podwoziu). Pojazdy powinny być też wyposażone w opcję „inteligentnego” hamowania i przyśpieszania, aby uniknąć kolizji. Pomimo oficjalnego przedstawienia odcinka, tunel wciąż znajduje się w fazie testowej i nie jest dostępny publicznie. Przejazd tunelem po otwarciu ma kosztować poniżej dolara. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.