Wiadomości OZE Rewolucyjna metoda produkcji wodoru – wspólny projekt Toyoty i DIFFER 18 lutego 2019 Wiadomości OZE Rewolucyjna metoda produkcji wodoru – wspólny projekt Toyoty i DIFFER 18 lutego 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Pomimo że energia wodorowa jest rozwijana na całym świecie, wciąż raczej traktuje się ją jako rozwiązanie przyszłościowe. Być może niedługo zrobimy znaczący krok do przodu i jej produkcja będzie szeroko rozpowszechniona. Pomóc w tym ma wspólny projekt Toyota Motor Europe i DIFFER. Reklama Innowacyjność technologii, nad którą wspólnie pracują Toyota Motor Europe i holenderski instytut DIFFER (Dutch Institute for Fundamental Energy Research), polega na produkcji wodoru prawie bez ponoszenia kosztów. Projekt LIFT (Launchpad for Innovative Future Technology) zakłada budowę urządzenia, które przy kontakcie z powietrzem i przy dostępie światła słonecznego, będzie produkowało wodór. Co w praktyce może oznaczać ewentualny sukces projektu? Obecne problemy technologiczne – gdy rozmiar ma znaczenie Toyota pracuje nad ogniwami już od 1992 roku, zaś pierwszy prototyp zaprezentowała dwa lata później. 2014 rok warto natomiast odnotować jako debiut Toyota Mirai, pierwszego pojazdu na ogniwa paliwowe należącego do marki japońskiego koncernu. Obecnie problemem we wdrożeniu technologii energii wodorowej jest wielkość i tym samym efektywność ogniw. Dostępne ogniwa fotolektrochemiczne produkujące wodór zajmują powierzchnię ok. 1 cm². Aby ich użycie w obecnej postaci było uzasadnione ekonomicznie, powinny być 2-3 krotnie większe. LIFT – przełom w produkcji ogniw? LIFT może zrewolucjonizować rynek, ponieważ już pierwszy prototyp osiągnął o 70% większą wydajność w porównaniu z innymi ogniwami. System składający się z elektrolitu polimerowego, porowatych fotoelektrod i materiałów absorbujących wilgoć ma być jeszcze ulepszany. Naukowcy pracują nad wprowadzeniem podzespołów, które będą znacznie efektywniej wchłaniały parę wodną oraz absorbowały światło. Wyodrębnienie pierwiastka z pary wodnej znajdującej się w wilgotnym powietrzu ma znacznie obniżyć koszty produkcji. Sama metoda też jest niesztampowa, do tej pory wykorzystywano nie parę wodną, lecz wodę. Projekt otrzymał dofinansowanie z publiczno-prywatnego funduszu NWO ENW PPS2. LIFT wchodzi w zakres programu Toyota Environmental Challenge 2050, którego jednym z sześciu celów jest wyeliminowanie emisji CO² z samochodów produkowanych przez Toyotę. źródło: gramwzielone.pl, menadzerfloty.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.