Wiadomości OZE Komel pracuje nad nowym silnikiem dla elektromobilności 22 lutego 2019 Wiadomości OZE Komel pracuje nad nowym silnikiem dla elektromobilności 22 lutego 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. W ramach projektu LIDER, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, spółka Komel realizuje swój projekt „Innowacyjne Rozwiązania Napędu Bezpośredniego Pojazdów Elektrycznych”, opracowując nowatorski silnik elektryczny. Reklama Kierownikiem opisywanego projektu jest Piotr Dukalski, który w trakcie rozmowy z Pulsem Biznesu zdradził kilka szczegółów. Silnik, ja wskazuje Dukalski, ma umożliwić eliminację wszystkich elementów mechanicznych pośredniczących w przeniesieniu momentu obrotowego. Istotnie upraszcza to konstrukcję napędu elektrycznego, a także w praktyce zwiększy dynamikę silnika i jego efektywność. Cały system napędowy ma być także lżejszy i mniejszy niż dotychczasowe rozwiązania. Jak wskazuje kierownik projektu, idea silnika elektrycznego w kole nie jest niczym nowym. Pierwsze takie rozwiązanie stworzył Ferdynand Porsche, ale technologia ówczesnych czasów nie pozwalała na realizację takiego pojazdu. Nawet obecnie jest to spore wyzwanie technologiczne. Taki silnik musi być mały i lekki, a jednocześnie mieć dużą moc. Dlatego też Komel stosuje nowoczesne i niestandardowe materiały oraz kompaktową konstrukcję o wydajnym chłodzeniu. źródło: cire.pl, komel Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.