Wiadomości OZE Największy na świecie statek hybrydowy typu plug-in może przewieźć 2000 pasażerów 12 sierpnia 2019 Wiadomości OZE Największy na świecie statek hybrydowy typu plug-in może przewieźć 2000 pasażerów 12 sierpnia 2019 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Największy na świecie statek z napędem spalinowo-elektrycznym został dostarczony przez stocznię Ulstein do norweskiej żeglugi Color Line. Dziewiczy rejs zaplanowany jest na 9 sierpnia z Sandefjord do Strømstad. Reklama Statek o długości 160 metrów i szerokości 27 metrów statek może przewieźć 2000 pasażerów i 500 samochodów. Akumulatory o pojemności 5 MWh ważą 65 ton. W celu ich naładowania przy nabrzeżu w Sandefjord zbudowano urządzenie do szybkiego ładowania. Według firmy żeglugowej, baterie mogą być ładowane w ciągu godziny. W celu usprawnienia napędu i poprawy efektywności energetycznej, oprócz baterii wbudowano również akumulator ciepła, który pochłania ciepło odpadowe z silników – dzięki czemu ciepło może być wykorzystane w innym miejscu na statku bez potrzeby dodatkowej energii. System plug-in pozwala na ograniczenie emisji szkodliwych gazów, związków azotu i siarki do atmosfery podczas wpływania i wypływania z portu – Budowa największego na świecie hybrydowego statku podłączonego do sieci jest zgodna ze strategią firmy, która dotyczy zrównoważonego i przyjaznego rozwiązania dla środowiska i norweskiej żeglugi – powiedział Trond Kleivdal, dyrektor generalny Color Line. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.