Wiadomości OZE Znika Strefa Czystego Transportu w Krakowie 27 września 2019 Wiadomości OZE Znika Strefa Czystego Transportu w Krakowie 27 września 2019 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. 22 września z krakowskiego Kazimierza zniknęły znaki informujące o Strefie Czystego Transportu. Od 5 stycznia po historycznych ulicach tej dzielnicy mogły poruszać się wyłącznie pojazdy elektryczne, hybrydowe oraz na gaz CNG. Zakaz nie dotyczył mieszkańców, przedsiębiorców, służb ani taksówkarzy. Reklama Początkowo zgodę na wjazd do strefy samochodem na benzynę, ropę oraz gaz LPG mieli również mieszkańcy Kazimierza, przedsiębiorcy oraz taksówki. Wyłączeni spod ograniczeń okazały się następnie pojazdy osób niepełnosprawnych z europejską kartą parkingową, pojazdy konduktów pogrzebowych, ślubnych, służb porządkowych i ratowniczych oraz dostawcy i pomoc techniczna. W marcu radni krakowscy umożliwili dostawcom wjazd na strefę w ciągu 10 godzin. Wcześniej mieli połowę tego czasu. Musieli również umożliwić wjazd od 9 do 17 dla klientów i kontrahentów firm, które działały na terenie SCT. Pierwszy w Polsce obszar tego typu przemianowano na Strefę Ograniczonego Ruchu. Raport PSPA, a strefy Czystego Transportu Zdaniem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, które zaprezentowało raport o Strefach Czystego Powietrza, ta krakowska została zamknięta ze względu na zbyt restrykcyjne przepisy oparte o ustawę o elektromobilnosci i paliwach alternatywnych. – Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych dała samorządom powyżej 100 tys. mieszkańców narzędzie w postaci Stref Czystego Transportu, które może mieć realny wpływ na poprawę jakości powietrza w miastach. Na terenie Europy funkcjonuje obecnie ponad 200 stref niskoemisyjnych, w Polsce ani jedna – komentuje dyrektor PSPA, Maciej Mazur. Stowarzyszenie proponuje, aby SCT zarządzane przez samorządy, które ustalają ich obszar, stopniowo je poszerzały oraz początkowo umożliwiały ruch pojazdom, których ustawa nie wymienia. Dopiero po upływie pewnego czasu, prawo do wjazdu zachowałyby wyłącznie samochody zeroemisyjne – na wzór miast Europy Zachodniej. Zdaniem PSPA Strefy Czystego Transportu są jednym ze skuteczniejszych metod walki z zanieczyszczeniem miejskiego powietrza. Pełny raport znajdziecie na stronie PSPA pod tym linkiem. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.