Wiadomości OZE Ruszyły testy ciężarówki napędzanej ogniwami paliwowymi 08 maja 2017 Wiadomości OZE Ruszyły testy ciężarówki napędzanej ogniwami paliwowymi 08 maja 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Toyota jest jednym z niekwestionowanych liderów wprowadzania nowatorskich technologii. Po sukcesach związanych z wprowadzaniem na ulice japońskich miast autobusów FC Bus, rozpoczęto okres testowy ciężarówki z napędem na ogniwa paliwowe. Testy przeprowadzone zostaną w Porcie Los Angeles, w którym pojazd Toyoty będzie wykonywał standardowe zadania transportowe. Reklama Toyota Motor North America zaprezentowała Project Portal – układ napędowy do ciężarówek, zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Latem tego roku rozpocznie się w porcie morskim w Los Angeles program testowy eksperymentalnego pojazdu, w ramach którego Toyota we współpracy z władzami portu sprawdzi praktyczność napędu na ogniwa paliwowe w dużych pojazdach transportowych. Toyota ogłosiła plany przeprowadzenia testów nie emitującej spalin ciężarówki podczas wspólnej konferencji z przedstawicielami władz portu, Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrza CARB (California Air Resource Board) oraz Kalifornijskiej Komisji Energii (CEC). Testy zostaną przeprowadzone w ramach projektu Clean Air Action Plan, realizowanego przez Port Los Angeles, którego celem jest znaczące obniżenie emisji szkodliwych substancji, produkowanych przez pojazdy i urządzenia portowe. Testowa ciężarówka ma ponad 670 KM mocy oraz około 1800 Nm momentu obrotowego. Samochód wykorzystuje dwa zestawy ogniw paliwowych z Toyoty Mirai i baterię o pojemności 12 kWh. Ładowność ciężarówki wynosi 36 290 kg, a jej zasięg z obciążeniem to ponad 320 km na jednym tankowaniu. Toyota uważa, że wodorowe ogniwa paliwowe są optymalnym rozwiązaniem dla motoryzacji przyszłości, ze względu na komfort użytkowania porównywalny z silnikami spalinowymi, przy ogromnych korzyściach pod względem wydajności, ochrony środowiska i dywersyfikacji źródeł energii. Technologię tą można też łatwo umieścić w pojazdach o dowolnych gabarytach i zastosowaniach. Tak jak w przypadku Priusa i Mirai, Toyota robi kolejny skok technologiczny. Wprowadzając bezemisyjną ciężarówkę na ogniwa paliwowe do portu Los Angeles, Toyota przeciera szlaki, którymi mam nadzieję wszyscy podążymy – powiedziała Mary D. Nichols, prezes Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrza. – Rada będzie z zainteresowaniem obserwowała postępy programu testowego. Naszym celem jest jak najkorzystniejszy pakiet regulacji i ulg podatkowych, które wesprą rynek czystych, wydajnych ciężarówek, spełniających oczekiwania branży portowej – dodała. Ciężarówki są źródłem znaczącej części emisji spalin produkowanych przez Port Los Angeles. Project Portal to kolejny krok Toyoty w stronę wdrażania technologii ogniw paliwowych do kolejnych zastosowań służących różnym gałęziom przemysłu. Testowa ciężarówka to w pełni funkcjonalny pojazd o mocy i momencie obrotowym wystarczających do przewożenia ciężkich ładunków. Toyota uważa, że technologia wodorowych ogniw paliwowych ma ogromny potencjał jako napęd przyszłości – powiedział Bob Carter, wiceprezydent Toyota Motor North America. – Toyota, która stworzyła jeden z pierwszych masowo produkowanych samochodów na ogniwa paliwowe i wprowadziła do użytku w Japonii miejskie autobusy napędzane wodorem, jest liderem tej technologii – dodał. Project Portal to jedno z wielu działań Toyoty mających na celu popularyzację wodoru w motoryzacji. Należy do nich rozbudowa kalifornijskiej sieci stacji tankowania wodoru, której służy m.in. niedawno ogłoszone partnerstwo z Shellem. Toyota współpracuje z sektorem prywatnym i publicznym w celu stworzenia wystarczająco gęstej sieci stacji tankowania wodoru w wielu miejscach na świecie, m.in. w Europie i w Japonii. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.