Wiadomości OZE Wodorowe pociągi Siemensa i Deutsche Bahn 30 listopada 2020 Wiadomości OZE Wodorowe pociągi Siemensa i Deutsche Bahn 30 listopada 2020 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Siemens Mobility i Deutsche Bahn zamierzają wspólnie opracować kolejną generację systemu trakcji wodorowej. Projekt ma być zrealizowany w Niemczech do 2024 roku. Reklama Pociągi napędzane wodorem, rozwinięta infrastruktura i innowacyjna stacja paliw, umożliwiająca tankowanie pociągu w ciągu zaledwie 15 minut – to plany producenta nowoczesnych rozwiązań mobilnych i niemieckiej spółki energetycznej. Pociąg wodorowy o mocy 1,7 MW będzie osiągał prędkość 160 km/h i ma odmienić wizję kolejowego transportu. Szybkie i zielone Technologie wodorowe są efektywne – pociągi jeżdżą szybko, wydajnie i są przyjazne dla środowiska. Jak mówi Michael Peter, CEO w Siemens Mobility, to bezemisyjna, wodorowa forma napędu będzie mieć realny wpływ na proces dekarbonizacji kolei: – Wodór prowadzi nas w kierunku zaawansowanej, wolnej od emisji kolei. Taka forma transportu wniesie znaczący wkład w realizację celów klimatycznych – napisał na oficjalnej stronie dyrektor. Źródło: siemens.com Jak dodaje Winfried Hermann, Minister Transportu, Badenia-Wirtembergia, skierowanie transportu na drogę energii odnawialnej, to najlepszy krok, jaki można postawić w stronę zrównoważonego transportu: – To wspaniale, że pierwszy pociąg wykorzystujący tę nową i zrównoważoną technologię zostanie przetestowany w Badenii-Wirtembergii. Szczególnie na trasach niezelektryfikowanych, napęd wodorowy może stać się alternatywą dla napędu diesla – dodatkowo przyjazną dla klimatu. Decydującym czynnikiem jest to, że energia przychodzi ze źródeł odnawialnych. Jest to zasadnicza część transformacji w dziedzinie transportu – podsumował niemiecki Minister. Jak to działa? Projekt wspólnego finansowania nowoczesnych rozwiązań nazwę „H2goesRail”. W układach napędu wodorowego, w wyniku reakcji wodoru i tlenu powstaje energia elektryczna i woda oraz para wodna jako efekty uboczne. Napęd pociągów będzie składał się z ogniwa paliwowego i akumulatora litowo-jonowego. Pierwszy pociąg napędzany wodorem wjedzie za 3 lata na hiszpańskie tory Projekt będzie testowany na odcinkach 600 i 1000 kilometrów w Tybindze. Ekologiczne ogniwa wodorowe i bardzo krótki czas ładowania pociągów sprawiają, że metoda ta staje się wysoce konkurencyjna dla paliwa diesel. Siemens i DB współpracują w zakresie dopasowania tej technologii do najnowszego wymiaru mobilności. Siemens podaje na swojej stronie, że wodorowy pociąg zastąpi obecnie kursujący na tej trasie pojazd napędzany dieslem, co pozwoli zredukować ilość CO2 o 330 ton rocznie. źródło: press.siemens.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.