Elektromobilność Elektromobilność rośnie w siłę: więcej elektryków, więcej stacji ładowania 26 czerwca 2021 Elektromobilność Elektromobilność rośnie w siłę: więcej elektryków, więcej stacji ładowania 26 czerwca 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Ładowanie elektryków w Polsce jest jednym z droższych w Europie. Gdzie leży przyczyna? Koszt ładowania samochodu elektrycznego w Polsce jest jednym z najwyższych w Europie. Liczba stacji ładowania stale rośnie, ale problemem są opłaty dystrybucyjne i brak ładowarek przy drogach ekspresowych. Elektromobilność Samochody elektryczne tracą zasięg na mrozie? Zapytaliśmy eksperta Przeciwnicy samochodów elektrycznych wśród minusów tych pojazdów wymieniają ich niską sprawność podczas ujemnych temperatur. Czy rzeczywiście samochody są mniej wydajne na mrozie? Z czego mogą wynikać takie zmiany i jak im zapobiegać? O te kwestie zapytaliśmy eksperta. Według danych z końca maja 2021 roku mamy zarejestrowanych łącznie 25 407 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, a ich właściciele mogą skorzystać z ok. 1,5 tys. publicznych stacji ładowania elektryków. To dane z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA. Reklama Na fali wzrostów Pod koniec maja 2021 r. po polskich drogach jeździło 25 407 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49% (12 432 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 12 975 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 966 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec maja składała się z 10 105 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 526 szt. Od stycznia do maja 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 94 zeroemisyjne pojazdy. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 31 takich autobusów, oznacza to wzrost o 203% r/r. Rozwój infrastruktury Wraz ze wzrostem liczby elektryków, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 1 495 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 897 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 39 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (59 punktów). W okresie od czerwca 2019 do maja 2020 w Polsce zainstalowano 479 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, w ciągu kolejnych 12 miesięcy – już tylko 322. Tempo rozbudowy sieci ładowarek wyraźnie spadło. Jednocześnie wzrasta liczba samochodów osobowych z napędem elektrycznym przypadających na jeden ogólnodostępny punkt ładowania. W maju 2019 r. ten współczynnik wynosił 4,4, rok później 5,3, zaś obecnie – już 8,8. W I kwartale 2021 r. liczba ogólnodostępnych punktów w Polsce względem końca 2020 r. wzrosła o zaledwie 5%, podczas gdy w Niemczech – aż o 10%. To przepaść, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że sieć ładowarek ładowania za naszą zachodnią granicą jest nieporównalnie bardziej rozbudowana – przekroczyła 40 tys. punktów – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Pojazdy wodorowe Licznik Elektromobilności pod lupę bierze też pojazdy wodorowe, których rynek zaczyna się rozwijać. – Powodem jest widoczny wzrost ich rejestracji – w maju tego roku zarejestrowano 46 sztuk i obecnie w Polsce ich park składa się z 53 sztuk – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM. Na wzrost liczby samochodów z napędem elektrycznym wpływają przede wszystkim dwa czynniki: dopłaty oraz infrastruktura ładowania. Pisaliśmy nie tak dawno o nowej odsłonie programu „Mój eklektyk”, gdzie planowany budżet wynosi 500 mln zł. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada, że dopłaty mają być bardziej atrakcyjne i łatwiejsze do zdobycia, również dla przedsiębiorców (dopłaty do pojazdów w leasingu). „Mój elektryk”: nowe dopłaty do samochodów elektrycznych źródło: informacja prasowa PSPA, fot. CHUTTERSNAP/Unsplash Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.