Elektromobilność rośnie w siłę: więcej elektryków, więcej stacji ładowania

Według danych z końca maja 2021 roku mamy zarejestrowanych łącznie 25 407 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, a ich właściciele mogą skorzystać z ok. 1,5 tys. publicznych stacji ładowania elektryków. To dane z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Na fali wzrostów

Pod koniec maja 2021 r. po polskich drogach jeździło 25 407 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49% (12 432 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 12 975 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 966 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec maja składała się z 10 105 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 526 szt. Od stycznia do maja 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 94 zeroemisyjne pojazdy. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 31 takich autobusów, oznacza to wzrost o 203% r/r.

Rozwój infrastruktury

Wraz ze wzrostem liczby elektryków, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 1 495 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 897 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 39 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (59 punktów).

W okresie od czerwca 2019 do maja 2020 w Polsce zainstalowano 479 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, w ciągu kolejnych 12 miesięcy – już tylko 322. Tempo rozbudowy sieci ładowarek wyraźnie spadło. Jednocześnie wzrasta liczba samochodów osobowych z napędem elektrycznym przypadających na jeden ogólnodostępny punkt ładowania. W maju 2019 r. ten współczynnik wynosił 4,4, rok później 5,3, zaś obecnie – już 8,8. W I kwartale 2021 r. liczba ogólnodostępnych punktów w Polsce względem końca 2020 r. wzrosła o zaledwie 5%, podczas gdy w Niemczech – aż o 10%. To przepaść, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że sieć ładowarek ładowania za naszą zachodnią granicą jest nieporównalnie bardziej rozbudowana – przekroczyła 40 tys. punktów – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Pojazdy wodorowe

Licznik Elektromobilności pod lupę bierze też pojazdy wodorowe, których rynek zaczyna się rozwijać.

– Powodem jest widoczny wzrost ich rejestracji – w maju tego roku zarejestrowano 46 sztuk i obecnie w Polsce ich park składa się z 53 sztuk mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Na wzrost liczby samochodów z napędem elektrycznym wpływają przede wszystkim dwa czynniki: dopłaty oraz infrastruktura ładowania. Pisaliśmy nie tak dawno o nowej odsłonie programu „Mój eklektyk”, gdzie planowany budżet wynosi 500 mln zł. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada, że dopłaty mają być bardziej atrakcyjne i łatwiejsze do zdobycia, również dla przedsiębiorców (dopłaty do pojazdów w leasingu).

źródło: informacja prasowa PSPA, fot. CHUTTERSNAP/Unsplash