Elektromobilność Kultowy „Maluch” teraz zasilany zieloną energią! 23 sierpnia 2021 Elektromobilność Kultowy „Maluch” teraz zasilany zieloną energią! 23 sierpnia 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Uwielbiany „Maluch” swego czasu był samochodem najczęściej widywanym na polskich drogach. Dziś już bardziej doceniany jest przez koneserów, stał się poniekąd oldschoolową modą. Niewątpliwie wielu Polaków wciąż wspomina ten samochód z sentymentem. Podobnie było w przypadku Pana Radosława Pawlaczyka, który postanowił przerobić słynnego Fiata 126p na pojazd elektryczny. Reklama Spis treści ToggleProjekt „e-maluch”Cena konwersji pojazduJakie parametry udało się osiągnąć?Rejestracja Projekt „e-maluch” Pan Radosław Pawlaczyk, konstruktor z Głuszycy, podjął się nietypowego wyzwania. Postanowił przerobić oldschoolowego “Malucha” na pojazd w pełni elektryczny. Cały przebieg projektu możemy prześledzić na kanale „e-maluch z Głuszycy”, na którym Pan Radosław konsekwentnie prezentuje każdy etap prac aż po efekt końcowy. Głównym założeniem było stworzenie elektrycznego pojazdu w pełni wyprodukowanego w Polsce i w miarę możliwości z polskich części. Cena konwersji pojazdu Całość modernizacji udało się zamknąć w kwocie 6 tys. zł., jest to tysiąc złotych więcej niż zakładał Pan Radosław. Udało się to zrobić dzięki pomocy osób zewnętrznych, jak sam Pan Radosław mówi w normalnych warunkach taka konwersja „Malucha” kosztowałaby około 25 tys. zł. Dekarbonizacja ciężkiego transportu Jakie parametry udało się osiągnąć? Zasięg finalnego “Malucha” elektrycznego w optymalnych warunkach pogodowych to około 150 km na jednym ładowaniu. Ładowanie do pełna przy pełnej mocy zajmuje 2,5 h. Prędkość maksymalna pojazdu na ten moment wynosi 70 km/h na prostej drodze, pod górkę 40 km/h. W planach jest jednak dodanie przekładni, prędkość maksymalna będzie wtedy równa zakresowi licznika. Całkowita masa pojazdu wynosi 720 kg, jest to 120 kg więcej niż w przypadku oryginalnej wersji Fiata 126p. Przyspieszenie od stanu spoczynku do 100 km/h z wiadomych przyczyn nie zostało jeszcze zmierzone. Rejestracja Elektrycznego “Malucha” Pana Radosława możemy już oglądać na polskich drogach. Pojazd stał się pełnoprawnym autem elektrycznym, co jest widoczne dzięki zielonym tablicom rejestracyjnym, które ostatnimi czasy udało się uzyskać. O wszystkich trudach i przeciwnościach z tym związanych Pan Radosław szczegółowo opowiedział na swoim kanale. źródło, fot.: kanał Youtube “e-maluch z Głuszycy” Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.