OZE Nafta słoneczna będzie zasilać samoloty? Przełomowy projekt wychodzi z laboratorium 27 grudnia 2021 OZE Nafta słoneczna będzie zasilać samoloty? Przełomowy projekt wychodzi z laboratorium 27 grudnia 2021 Przeczytaj także OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. OZE Nowy KPEiK: miliardy inwestycji i niepewność offshore Ministerstwo Energii sfinalizowało prace nad dokumentem, który ma zadecydować o tempie zmian w polskiej energetyce, skali inwestycji i przyszłym miksie paliw. Zaktualizowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu pokazuje, na jakie technologie rząd chce postawić w pierwszej kolejności – od OZE i energetyki jądrowej po elektryfikację gospodarki – oraz wskazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej po 2030 roku może być wolniejszy, niż oczekuje branża. Szwajcarscy naukowcy opracowali sposób przekształcania światła słonecznego oraz powietrza w neutralne pod względem emisji paliwa. Nafta słoneczna to obiecujący projekt, który może pomóc w zrównoważonym rozwoju transportu lotniczego. Reklama Spis treści ToggleRewolucja w branży lotniczej?Jak powstaje paliwo ze słońca i powietrza? Nafta słoneczna bardziej wydajna niż biopaliwaIle kosztuje nafta słoneczna? Rewolucja w branży lotniczej? Inżynierowie Politechniki Federalnej w Zurychu (ETH), jednej z najlepszych uczelni na świecie, prowadzą badania nad nowym sposobem pozyskiwania energii. Na dachu jednego z laboratoriów skonstruowali minirafinerię, gdzie rozwijali projekt wytwarzania paliwa ze zrównoważonych, wydajnych, odnawialnych źródeł – światła słonecznego i powietrza. Nafta słoneczna jest obiecującym rozwiązaniem dla zmniejszenia emisji transportu lotniczego. Naukowcy ETH potwierdzają, że projekt jest gotowy do wdrożenia w przemyśle. Syntetyczna ropa już podbija lotnictwo. Na zamianę konwencjonalnego paliwa niedawno zdecydowała się Lufthansa: Syntetyczne paliwo do samolotów: Lufthansa chce korzystać z syntetycznej ropy jako pierwsza linia lotnicza na świecie Jak powstaje paliwo ze słońca i powietrza? Dwutlenek węgla i woda jest pobierana bezpośrednio z otaczającego powietrza i dzielona przy użyciu energii słonecznej. W wyniku tego tworzony jest gaz syntezowy, z którego powstaje nafta. Powstałe paliwo syntetyczne ma uwalniać tyle samo CO2 podczas spalania, ile wychwycone zostało bezpośrednio z powietrza do jego produkcji. Tym sposobem projekt nie tylko umożliwia rewolucję w branży paliwowej, ale także wspiera wychwytywanie dwutlenku węgla i wody z powietrza. Nafta słoneczna bardziej wydajna niż biopaliwa Najlepszym miejscem dla rozwoju tej technologii okazują się tereny pustynne, gdzie dostęp do promieni słonecznych jest największy. W dodatku ten rodzaj paliwa ma być znacznie efektywniejszy pod względem wykorzystania ziemi niż biopliwa. Do produkcji nafty słonecznej miałoby służyć mniej niż 1% suchych gruntów na świecie, dzięki czemu nie stanowiłoby to zagrożenia dla rolnictwa. Ten projekt z powodzeniem pokazuje techniczną wykonalność całego termochemicznego procesu przekształcania światła słonecznego i otaczającego powietrza w paliwa ciekłe. System funkcjonuje stabilnie w rzeczywistych warunkach solarnych oraz zapewnia unikalną platformę dla rozwoju dalszych badań – mówi Aldo Eteinfeld, profesor ETH w Zurichu. Ile kosztuje nafta słoneczna? Jeżeli ta technologia służyłaby na skalę przemysłową, cena paliwa opracowanego przez naukowców ETH wahałaby się od 1,20 do 2 euro za litr. Aktualnie paliwo kosztuje w Szwajcarii około 1,6 euro. Wysokie są za to koszty rozwoju technologii, co może być poważną przeszkodą przy wprowadzaniu nafty słonecznej na rynek. Rozwiązania tego problemu naukowcy szukają w zmianie systemu kwot paliwa, który zmusiłby linie lotnicze do inwestowania w paliwo ze słońca. To przyczyniłoby się do prowadzenia kolejnych ulepszeń technologicznych i niższych cen nafty słonecznej. Źródła: Science Daily Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.