Elektromobilność Młodzi konstruktorzy aut zasilanych energią słoneczną. Łódź Solar Team podbija świat [WYWIAD] 25 marca 2022 Elektromobilność Młodzi konstruktorzy aut zasilanych energią słoneczną. Łódź Solar Team podbija świat [WYWIAD] 25 marca 2022 Przeczytaj także Fotowoltaika Gdzie w Polsce zainstalować fotowoltaikę? Najlepsze lokalizacje Wydajność instalacji fotowoltaicznej jest zależna od kilku czynników, m.in. od lokalizacji. Zależnie od umiejscowienia budynku, szerokości geograficznej i pory roku, ilość promieni, które docierają do paneli PV jest różna. W których miejscach Polski instalacja jest najbardziej wydajna? Jak duże znaczenie ma lokalizacja dla wydajności fotowoltaiki? O te kwestie zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy. Elektromobilność Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Coraz więcej posiadaczy samochodów elektrycznych decyduje się na ładowanie pojazdu w domu – za pomocą gniazdka lub tzw. wallboxa. Jaki sprzęt wybrać, aby zwiększyć oszczędności? Zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy – Pawła Kusiaka. Najważniejsze jest dla nich rozwijanie technologii ekologicznych samochodów przyszłości. Łódź Solar Team (LST) to niesamowita drużyna młodych pasjonatów z Politechniki Łódzkiej, która konstruuje własne auta zasilane energią słoneczną i wygrywa międzynarodowe konkursy. Reklama Zapytaliśmy o sekret, który prowadzi zespół do kolejnych zwycięstw, z których wymienić można chociażby ostatnie wicemistrzostwo Europy w klasie Cruiser poczas iLumen European Solar Challenge 2021. Ich auto osiągnęło wtedy rekord 945 km przejechanych w 24h na „jednym ładowaniu” (pełna lista osiągnięć LST dostępna jest tutaj). Święcicie sukcesy na całym świecie. Co jest dla Was najważniejsze w konstruowaniu aut solarnych, zdradzicie nam swój sekret? Mateusz Grzesiak: – Sukcesy, o których Pan wspomniał to tylko część naszej działalności. Oczywiście zawody i możliwość konkurowania z najlepszymi zespołami z całego świata to ogromna szansa na sprawdzenie się i wymianę doświadczeń. Jednak nie jest to nasza główna motywacja do działalności. Najważniejsze jest przede wszystkim rozwijanie technologii ekologicznych samochodów przyszłości. Jesteśmy zespołem chcącym zmieniać świat na lepsze poprzez nasze działania. Można powiedzieć wręcz, że stało się to naszym mottem przewodnim, a same zawody są jedynie miłym dodatkiem i narzędziem do osiągnięcia celu głównego. Auto Eagle Two konstrukcji LST zasilane panelami słonecznymi, które zamontowane są na dachu samochodu Natomiast jeśli chodzi o pytanie o nasz sekret sukcesu? No cóż, gdybym go zdradził to nie byłby już sekretem… Jednak myślę, że mogę uchylić małego rąbka tajemnicy – niezaprzeczalnie zespół i współpraca są ważnymi aspektami, potrafiącymi zrobić ogromną różnicę w kluczowych i przede wszystkim tych trudnych momentach. Ile osób liczy wasz zespół i kiedy zaczęliście pracę nad waszymi innowacyjnymi pojazdami? Przemysław Słomka:– Prace nad naszym pierwszym samochodem – Eagle One rozpoczęły się w 2014 roku. Od tego czasu przez projekt przewinęło się przeszło stu studentów w różnym stopniu angażując się w jednym z pięciu działów. Aktualnie w projekcie pracuje około 40 osób. Specyfikacja Eagle One LST liczy już kilkudziesięciu członków. Jakie role pełnicie w swoich zespołach? Tomasz Cieślak:– Na nasz zespół składają się osoby z wielu kierunków oraz wydziałów PŁ. Mieszanka różnorodnych umiejętności i doświadczeń z pewnością jest podstawowym czynnikiem naszych sukcesów. Sam pełnię rolę elektro-mechanika, natomiast w obrębie LST można wyróżnić 5 działów: elektroników, mechaników, programistów, marketingu oraz dział współpracy zewnętrznej. Lódź Solar Team na Bridgestone World Solar Challenge 2019 w Australii Macie za sobą konferencje i zawody w Europie, Australi, RPA, USA… z którego osiągnięcia jesteście najbardziej dumni? Przemysław Słomka:– Jednym z głównych celów projektu jest promocja ekomobilności wśród Polaków. Jesteśmy więc dumni z każdego wydarzenia pozwalającego nam działać na tym polu. Gdybym miał powiedzieć, które z nich cenię najbardziej – powiedziałbym, że zwycięstwo w największych zawodach samochodów solarnych w Europie – iLumenEuropean Solar Challenge 2018. Ich prestiż oraz szeroki zasięg medialny pozwolił nam na dotarcie do wielu tysięcy nowych odbiorców. Co albo kto inspiruje i motywuje was do działania? ElonMusk i Tesla, a może największą inspiracją są dla was własne sukcesy? Wiktoria Wójcik:– ElonMusk jest na pewno pionierem w branży samochodów elektrycznych. Od lat, gdy jeszcze nikt nie wierzył w rynek ekologicznej motoryzacji, on rozwijał Teslę i Solar City stając się na ten moment najlepiej sprzedającą firmą elektryków na świecie. Na pewno inspiruje nas w swojej determinacji w dążeniu do wyznaczonych sobie celów. Chcielibyśmy, ażeby w przyszłości, gdy ktoś powie „polski samochód napędzany energią słoneczną”, w głowie miał nas – Lodz Solar Team. Inspirujemy też siebie nawzajem, wymieniając się doświadczeniem, pomysłami, nowymi filmami, czy mając kontakt z kołami naukowymi z całego świata! To niesamowite. Motywacji także nam czasem potrzeba. Pomimo, że jest to nasza pasja i hobby, często codzienność przysłania nam jak bardzo zależy nam na dalszym tworzeniu. Wystarczy jednak jeden spacer do garażu by wszystko wróciło na właściwe tory. Jakie trudności niesie ze sobą wasza praca? Z jakimi mierzycie się wyzwaniami? Maja Ciecierska:– W szeregach LST jest wiele pomysłowych, gotowych do działania osób. Staramy się stale rozwijać, jednak nawet najlepszych pomysłów nie da się zrealizować bez odpowiedniego zaplecza finansowego. Nieodłącznym wyzwaniem dla nas jest pozyskanie odpowiednich środków pieniężnych. Otrzymujemy oczywiście wsparcie ze strony Uczelni, czy organizacji rządowych jak Ministerstwo Edukacji i Nauki, jednak aby faktycznie móc rozwinąć skrzydła – jak na Eagle’a przystało, każdego sezonu dokładamy wszelkich starań, aby różne przedsiębiorstwa dostrzegły potencjał i chciały wesprzeć nasz projekt. Specyfikacja Eagle Two Jaki jest maksymalny zasięg waszego auta na pełnym ładowaniu? Szymon Przybył:– Podczas ostatnich zawodów, 24 godzinnego wyścigu, który odbył się w Belgii na torze CircuitZolder udało nam się przejechać 945 km na jednym ładowaniu. Było to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnych, energooszczędnych silników oraz baterii o pojemności 60 kWh. Co ciekawe, z tych danych można wyliczyć, że nasze zużycie energii na 100 km wyniosło 6.3 kWh/100 km, co jest równe, mniej więcej, jednej trzeciej średniego zużycia energii dla samochodu miejskiego. Czy auta solarne zdominują rynek aut elektrycznych? Wiktoria Wójcik:– Ciężko odpowiedzieć na to pytanie. Powiemy przewrotnie – naszym zdaniem rynek samochodów zdominują auta elektryczne z panelami pobierającymi energię ze słońca na dachu. To idealne rozwiązanie, które Hyundai zastosował w jednym ze swoich samochodów. Cieszy się to popularnością, jest to nieszkodliwy, a wręcz przeciwnie – dający dużą wartość dodatek do samochodu. Mamy nadzieję, że takie rozwiązanie zdominuje rynek motoryzacji, a samochody spalinowe staną się niewielkim odsetkiem wszystkich jeżdżących aut. Czy możecie powiedzieć o swoich najbliższych planach? Kiedy następnym razem usłyszymy o waszych sukcesach? Tomasz Cieślak:– Mamy dobrze wyznaczone cele oraz zakres działań na ten rok tak, aby równolegle postępowały pracę nad E3, który jest teraz w fazie projektowania jak i zarówno nad przygotowaniem w pełni pozostałych aut do wiosennych testów na torze. Planujemy wziąć udział w Konkursie Konstrukcji Studenckich, być może o naszych kolejnych sukcesach będzie można usłyszeć już niedługo. Chcesz wiedzieć więcej o autach zasilanych energią słoneczną? Zobacz artykuł: Pierwsze auto zasilane Słońcem, które nie wymaga ładowania. Aptera już w sprzedaży Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.