Elektromobilność EV Readiness Index 2022: Polska na ostatnim miejscu w rozwoju elektromobilności w UE 27 czerwca 2022 Elektromobilność EV Readiness Index 2022: Polska na ostatnim miejscu w rozwoju elektromobilności w UE 27 czerwca 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Polska zajęła ostatnie miejsce na liście krajów UE dot. elektryfikacji transportu. EV Readiness Index ocenia państwa UE na podstawie analizy infrastruktury, która pozwala na wdrożenie elektromobilności. Co sprawiło, że Polska znalazła się na szarym końcu? Reklama Spis treści TogglePolska na ostatnim miejscu w rozwoju elektromobilności Co to jest EV Readiness Index?Kto wypadł najlepiej w rankingu EV Readiness Index?Elektryfikacji transportu przebiega w Polsce za wolno Polska na ostatnim miejscu w rozwoju elektromobilności Rozwój elektromobilności ma niewątpliwie istotny udział na rynku w całej Europie – donosi EV Readinnes Index 2022. Elektryczne pojazde jeszcze nigdy nie były tak tanie, a infrastruktura ładowania tak rozwinięta. Elektromobilność bez tajemnic. Powstało kompendium wiedzy o zeroemisyjnym transporcie Mimo tego, Polska razem z Czechami znajduje się na samym końcu w gotowości na elektryfikację transportu. Co sprawiło, że osiągnęliśmy najgorszy wynik? Co to jest EV Readiness Index? EV Readiness Index to wyczerpująca analiza, która przedstawia gotowość krajów Unii Europejskiej do transformacji w zakresie elektryfikacji transportu. Ranking bazuje na trzech kluczowych wskaźnikach: poziomie rozwoju rynku elektromobilności, poziomie rozwoju infrastruktury dedykowanej pojazdom elektrycznym, kosztach posiadania pojazdów elektrycznych. Analizie poddano stan elektromobilności w 22 krajach UE: Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Zjednoczonym Królestwie. Kto wypadł najlepiej w rankingu EV Readiness Index? Najlepszymi krajami pod względem rozwoju elektromobilności są Norwegia, Holandia oraz Zjednoczone Królestwo. Ranking podkreśla również znaczną poprawę w takich krajach jak Grecja, Szwecja i Belgia. Wpłynęły na to przede wszystkim obniżenie kosztów posiadania pojazdu elektrycznego oraz ulepszenie infrastruktury ładującej, a także państwowe działania zachęcające do rezygnacji z samochodów spalinowych. Źródło danych: EV Readiness Index 2022 Na ostatnim miejscu znalazły się równorzędnie Czechy oraz Polska otrzymując jedynie 13 na 50 możliwych punktów. Z czego wynika tak niski wynik? Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o 140% Elektryfikacji transportu przebiega w Polsce za wolno Oceniając rozwój rynku elektromobilności i gotowość na transformację transportu, ranking brał pod uwagę takie czynniki jak np. liczba zarejestrowanych aut na mieszkańca, liczba stacji ładowania na mieszkańca, procent szybkich ładowarek na kilometr autostrady, dopłaty rządowe do zakupu pojazdów elektrycznych, a także ulgi podatkowe i koszty energii. Polska wypadła niezadowalająco w każdej kategorii i nie wykazała żadnej poprawy w stosunku do poprzedniego roku, wręcz przeciwnie. W przypadku kosztów posiadania pojazdów Polska wykazała największy spadek wskaźnika ze względu na wzrost podatków. To sprawiło, że sumarycznie otrzymaliśmy dwa punkty mniej niż w 2021 roku. Źródło danych: EV Readiness Index 2022 Źródło: EV Readiness Index Fot. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.