Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Media dla klimatu. Dziennikarstwo interwencyjne czy edukacyjne?

Media dla klimatu. Dziennikarstwo interwencyjne czy edukacyjne?

Tematy związane ze zmianami klimatu i ekologia coraz częściej poruszane są w mediach. W jaki sposób mówi się o kryzysie klimatycznym? Jakie wyzwania stoją przed dziennikarzami w czasach fake newsów i greenwashingu? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć podczas spotkania Media dla klimatu, które odbędzie się 7 października w Krakowie.

Reklama

Panel dziennikarski

Organizatorem panelu dziennikarskiego „Media dla klimatu. Dziennikarstwo interwencyjne czy edukacyjne?” jest portal świat OZE. Spotkanie odbywa się podczas Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego Carbon Footprint Summit. Wśród panelistów są znani dziennikarze i reportażyści radiowi, telewizyjni oraz prasowi. Wspólnie porozmawiamy o współczesnym dziennikarstwie i podzielimy się najlepszymi praktykami. Zastanowimy się jaki powinien być przekaz mediów tradycyjnych w czasach zdominowanych przez media społecznościowe? Jak walczyć z fake newsami? Skąd pozyskiwać wiarygodne źródła informacji? Jak dziś ma się etyka dziennikarska? Czy media mają edukować a może ich rolą jest interwencja? Jak wygląda współpraca dziennikarzy z przedstawicielami nauki, NGO, biznesu?

Zainteresowana? Zainteresowany? Przyjdź koniecznie 7 października o godz. 14:45 do Hali Cracovia w Krakowie. Nie możesz być na miejscu? Zobacz relację online.

Bądź na bieżąco – dołącz do wydarzenia na Facebooku.

Media dla klimatu prelegenci

Poznaj naszych panelistów

W panelu wezmą udział znani dziennikarze i reportażyści.

Maciej Sergiusz Piotrkowski – doktor nauk humanistycznych, komunikolog. Stypendysta rektora Uniwersytetu Łódzkiego. Laureat nagrody im. prof. Marii Gumińskiej dla dziennikarzy zajmujących się ekologią i ochroną przyrody. Dziennikarz radiowy z wieloletnim doświadczeniem reporterskim i prezenterskim. W przeszłości związany z Radiem Kraków, Eska i VOX FM, RMF Maxxx oraz TOK FM. Autor artykułów krytycznych, naukowych i podróżniczych w czasopismach i wydawnictwach zwartych. Obecnie jest krakowskim reporterem Meloradia.

Kinga Jurga – dziennikarka i project manager w redakcji content marketingu Pulsu Biznesu. Wcześniej związana m.in. z redakcją money.pl, telewizją naukową Polskiej Akademii Nauk i poznańską WTK. Zawodowo zainteresowana w szczególności tematyką odnawialnych źródeł energii i zielonej gospodarki. 

Kamila Wajszczuk – dziennikarka gospodarcza pisząca o energetyce i klimacie. Obecnie związana z portalem 300 Gospodarka. Wcześniej zajmowała się tą tematyką w agencji informacyjnej ISBnews.

Anita Dmitruczuk – dziennikarka i redaktorka działu Klimat i Środowisko Gazety Wyborczej. Specjalizuje się w tematyce związanej z ochroną bioróżnorodności, koordynuje treści klimatyczne w serwisach lokalnych, wspiera najmniejsze redakcje w tworzeniu piątkowych tygodników lokalnych. 

Anna Barańska-Całek – od siedemnastu lat związana ze stacją TVN. Autorka wielu reportaży śledczych, społecznych, interwencyjnych. Laureatka nagrody Grand Press oraz Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu. Zdobywczyni Nagrody Dziennikarzy Małopolski za najlepszy reportaż telewizyjny im. Jana Rojka. Laureatka w konkursie Silesia Press. W swojej pracy zawsze stoi po stronie człowieka i prawdy. 

Dziennikarstwo w obliczu zmian

Niewątpliwie rozwój technologii informacyjnych zmienił nasz sposób komunikacji. Media tradycyjne zyskały nowego konkurenta w postaci mediów elektronicznych. Wiele z nich w ogóle przeniosło się do sieci. Zmienił się też sposób konsumowania treści. A w związku z tym, ich przekazywanie w krótszej, bardziej obrazkowej formie. Dla wielu osób źródłem informacji stały się media społecznościowe. A badania pokazują, że na Facebooku pojawia się prawie 50 tys. fake newsów każdego dnia.

Dlatego rola rzetelnego dziennikarstwa jest dziś szczególnie ważna. O czym na pewno w czasie panelu porozmawiamy.

Media o zmianach klimatu

Drugim ważnym aspektem spotkania będzie narracja o zmianach klimatu w mediach. Aktualne sposoby narracji o zmianach klimatu od czasu Porozumienia Paryskiego do dzisiaj podsumowała Agencja “Lata Dwudzieste” przy wsparciu European Climate Foundation. Autorzy raportu przeanalizowali artykuły, które ukazały się na łamach pięciu najczęściej odwiedzanych, anglojęzycznych portali informacyjnych – BBC, CNN, New York Times, Daily Mail oraz The Guardian. Łącznie to aż 17 458 artykułów. Jak wynika z badań, zmiany klimatu i problemy środowiskowe stanowią 14,3%. Jedynym, częściej poruszanym tematem jest życie społeczne – 23,8%. Haśle “climate” towarzyszą najczęściej wyrazy odnoszące się do potrzeby podejmowania pilnych działań, takie, jak “fight” (walczyć), “crisis” (kryzys), “breakdown” (załamanie), “strike” (strajk). Słowa obok “change” sugerują powagę sytuacji kryzysu klimatycznego – “already” (już), “affecting” (wpływać), “real” (prawdziwy), “seriously” (poważny). Niestety, pojawiają się także hasła związane z wątpliwością, czyli “denial” (denializm), “sceptic” (sceptyczność), “hoax” (oszustwo).

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.