OZE W Danii powstaje największa na świecie fabryka e-metanolu, zielonego paliwa dla kontenerowców 03 grudnia 2022 OZE W Danii powstaje największa na świecie fabryka e-metanolu, zielonego paliwa dla kontenerowców 03 grudnia 2022 Przeczytaj także OZE Magazyny energii w mieszkaniach są nieopłacalne. Co sprawia, że inwestycja się nie zwraca? Rosnące ceny energii elektrycznej sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna interesować się magazynami energii jako sposobem na obniżenie rachunków za prąd. Na rynku pojawiają się firmy, które proponują sprzedaż magazynu do mieszkań lub domów pozbawionych własnych instalacji OZE. To ważne, by wiedzieć, jakie są koszty, zagrożenia i realne korzyści dla konsumentów, które mogą nie być tak atrakcyjne, jak je przedstawiają sprzedawcy. Biomasa Brykiet z łusek słonecznika i biomasa: czy to bardziej ekologiczna alternatywa dla pelletu? Znaczenie biomasy w Polsce rośnie, a w zaktualizowanym Krajowym Planie Energii i Klimatu (KPEiK) została wskazana jako kluczowy element stabilności systemu energetycznego. Jej popularność stawia jednak nowe wyzwania – rosnące ceny pelletu i kotłów oraz ryzyko nadmiernej eksploatacji lasów. Na rynku pojawiają się jednak różne ekologiczne alternatywy, które mają na celu wsparcie gospodarki o obiegu zamkniętym. Największa na świecie fabryka e-metanolu powstanie w duńskiej wiosce Kassø. Wyprodukowane tam paliwo może posłużyć do zasilenia największych na świecie statków transportowych. I jest ekologiczne! Projekt jest także przykładem technologii power-to-X. Czym jest power-to-X? Wyjaśniamy w tekście. Reklama Największa na świecie fabryka e-metanolu 30 listopada Gmina Aabenraa w Danii przyjęła lokalny plan zagospodarowania przestrzennego, dzięki któremu powstanie tam największa na świecie fabryka e-metanolu. Za projekt odpowiedzialna jest firma European Energy. W październiku Duński Fundusz Zielonych Inwestycji zgodził się na zapewnienie finansowania projektu kwotą w wysokości 53 mln euro. – Bardzo się cieszę, że dziś uchwaliliśmy miejscowy plan dla tego terenu (…) Jest to początek dużego i bardzo ambitnego projektu, który pod każdym względem jest zgodny z celami i podejściem, jakie mamy w zakresie zielonej transformacji.– European Energy już zgłosiło inwestycję na tym terenie, a plany budowy jednej z absolutnie największych na świecie elektrowni power-to-X to sposób na umieszczenie gminy Aabenraa na mapie – także jeśli chodzi o zieloną transformację – powiedział burmistrz Jan Ribera Jakobsen. Po uruchomieniu instalacja będzie mogła produkować zielony metanol przy użyciu energii elektrycznej z pobliskich elektrowni słonecznych, wody i CO2. To składniki niezbędne do otrzymania tego ekologicznego paliwa. E-metanol i duńskie ambicje klimatyczne Metanol jest płynny w temperaturze pokojowej i nie wymaga wysokiego ciśnienia, w przeciwieństwie np. do wodoru i LNG, co ułatwia jego transport. Jego wytworzenie wymaga stosunkowo niewielkiej ilości energii w porównaniu na przykład z olejem napędowym. Ponadto metanol wiąże się z mniejszym ryzykiem wpływu na klimat w porównaniu np. z metanem, który sam w sobie jest silnym gazem cieplarnianym. Podczas spalania metanolu powstaje głównie dwutlenek węgla i para wodna, ale w przypadku e-metanolu produkowanego ze źródeł odnawialnych i przy zastosowaniu odpowiednich metod spalania można uzyskać emisję bliską zeru netto. Wykorzystanie zielonego metanolu jest zatem uważane za wykonalne i niskoemisyjne rozwiązanie przeznaczone w szczególności do transportu morskiego. – Ambicją naszego planu rozwoju 2035 – The Good Life – jest pomaganie w tworzeniu zielonego rozwoju, między innymi poprzez nowe, zielone technologie, takie jak obiekty PtX. Chcemy być liderami w dziedzinie zielonej energii i wierzę, że robimy krok w tym kierunku – powiedziała Dorte Soll, przewodnicząca Komisji ds. Planowania, Technologii i Obszarów Wiejskich w duńskiej Gminie Aabenraa. Mieszkańcy małej gminy chcą do 2030 roku zmniejszyć swoją emisję CO2 aż o 70 %. W tym celu posłuży właśnie projekt power-to-X. Co dokładnie oznacza ten termin? Power-to-X Elektrownia Power-to-X służy do przetwarzania energii elektrycznej np. z elektrowni słonecznych na inne formy zielonej energii, takie jak wodór czy metanol, które później można wykorzystać jako paliwo np. dla statków. Termin Power-to-X jest powszechnie używany w Niemczech i prawdopodobnie właśnie stamtąd się wynosi. W tej koncepcji chodzi przede wszystkim o łączenie ze sobą sektorów energetycznych – zagospodarowanie nadwyżek odnawialnej energii, którego nie mogą zostać zmagazynowane w inny sposób, ale mogą zostać wykorzystane np. w postaci ekologicznych paliw. To nie pierwszy projekt power-to-X realizowany w Danii. Elektrownia wiatrowa European Energy w Esbjerg będzie produkowała zielony wodór dla statków zacumowanych w porcie, a także dla odbiorców przemysłowych w Danii. DIN Forsyning, miejscowy operator sieci ciepłowniczej, zawarł umowę z European Energy na odbiór nadmiaru ciepła z produkcji wodoru. Ciepło z produkcji wodoru ogrzeje 200 domów w Danii. Pierwszy taki projekt na świecie E-metanol z produkcji power-to-X zasili flotę bałtyckich kontenerowców. Pierwsze statki na metanol mogą pojawić się na Bałtyku już w 2024 roku. Pierwsze na świecie statki na metanol już w 2024 roku! Bałtyk z kontenerowcami nowej generacji źródło: aabenraa.dk, zdj. główne: Canva/ Maersk Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.