Elektromobilność Pierwsze na świecie statki na metanol już w 2024 roku! Bałtyk z kontenerowcami nowej generacji15 grudnia 2021 Elektromobilność Pierwsze na świecie statki na metanol już w 2024 roku! Bałtyk z kontenerowcami nowej generacji15 grudnia 2021Przeczytaj także Elektromobilność Jak Polacy wybierają samochody elektryczne? Liczba aut z napędem elektrycznym na polskich drogach ciągle rośnie. Jakość, cena i ładowanie – to kluczowe aspekty, które analizują Polacy przed podjęciem decyzji o wymianie auta spalinowego na elektryka. OZE W USA taniej budować OZE niż utrzymywać elektrownie węglowe Ustawa o redukcji inflacji, którą Stany Zjednoczone przegłosowały w ubiegłym roku sprawiła, że utrzymanie elektrowni węglowych stało się droższe od instalacji nowych projektów odnawialnych źródeł energii. Pierwsze na świecie statki na metanol to odważny pomysł Maersk – największej na rynku firmy zajmującej się transportem kontenerowców. Flota ośmiu takich kontenerowców wypłynie na Bałtyk już w pierwszym kwartale 2024 roku. Na czym polega ta przyjazna środowisku technologia? Kontenerowce na metanolNajwiększa na świecie firma produkująca kontenery Møller Maersk już za trzy lata ma oddać do użytku aż 8 kontenerów zasilanych metanolem. Statki na metanol mają wyglądać inaczej niż inne większe kontenerowce.Zobacz, jak prezentuje się ta technologia: Jednostki tego typu mogą przybić do portu w Gdańsku już za 3 lata, źródło: maersk.comUnikalna konstrukcja pozwala na 20% wyższą wydajność energetyczną, w porównaniu do średniej w branży dla statków tej wielkości. Ponadto oczekuje się, że flota ośmiu takich statków pozwoli zaoszczędzić około miliona ton rocznych emisji CO2. To duży krok w stronę neutralności węglowej w handlu oceanicznym.Pierwsze na świecie statki na metanolStatki mają mieć 350 metrów długości, 52,5 metra szerokości oraz pojemność 16 tys. TEU. Średnia ładowność kontenera o pojemności 1 TEU to 21,8 tony, zatem jeden taki statek może transportować ładunki o wadze nawet ok. 350 tys. ton! Poniższa grafika pokazuje, w jaki sposób wytwarzany jest e-metanol. Wszystko zaczyna się od źródła czystej energii – fotowoltaiki, farmy wiatrowej etc. W procesie elektrolizy wytwarzany jest wodór, a następnie metanol. Paliwo jest gotowe do transportu!Proces wytwarzania e-metanolu, źródło: maersk.comMaersk do 2024 roku wycofa statki, które szkodzą środowisku. Na rynku pojawia się coraz więcej technologii, które łączą najnowsze rozwiązania z nieoczywistym i futurystycznym wyglądem. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz artykuł: Największy statek transportowy z żaglami nowej generacji zredukuje emisje o 90% i pomoże wielorybomRewolucja w transporcie morskimDzięki dużej pojemności paliwa, statki będą mogły odbyć całą podróż w obie strony, np. na trasie Azja-Europa, wyłącznie na zielonym metanolu. Dzięki takim rozwiązaniom ekologiczny transport morski staje się rzeczywistością.Rewolucja w transporcie morskim trwa. Jednym z nowych pomysłów na paliwo przyszłości jest… amoniak. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz artykuł: Pierwszy na świecie statek na amoniak już w przyszłym roku. Zielona rewolucja w transporcie?źródło: maersk.com, youtube.comArtykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.