Elektromobilność Pierwsze na świecie statki na metanol już w 2024 roku! Bałtyk z kontenerowcami nowej generacji15 grudnia 2021 Elektromobilność Pierwsze na świecie statki na metanol już w 2024 roku! Bałtyk z kontenerowcami nowej generacji15 grudnia 2021Przeczytaj także Ekologia Czy druk 3D może pomóc w odnawianiu raf koralowych? Naukowcy z całego świata od lat pracują nad odbudową raf koralowych. Jednym z rozwiązań zyskującym na popularności okazał się druk 3D. Jak wygląda proces drukowania koralowców? Ekologia Fundamenty morskich farm wiatrowych staną się bezpiecznymi schronieniami dla koralowców? Ørsted, najbardziej zrównoważona firma energetyczna na świecie, planuje hodowlę koralowców na fundamentach morskich turbin wiatrowych. Wraz z tajwańskimi partnerami Duńczycy chcą przetestować tego lata swój pomysł na tropikalnych wodach Tajwanu. To pierwszy na świecie projekt tego typu. Pierwsze na świecie statki na metanol to odważny pomysł Maersk – największej na rynku firmy zajmującej się transportem kontenerowców. Flota ośmiu takich kontenerowców wypłynie na Bałtyk już w pierwszym kwartale 2024 roku. Na czym polega ta przyjazna środowisku technologia? Kontenerowce na metanolNajwiększa na świecie firma produkująca kontenery Møller Maersk już za trzy lata ma oddać do użytku aż 8 kontenerów zasilanych metanolem. Statki na metanol mają wyglądać inaczej niż inne większe kontenerowce.Zobacz, jak prezentuje się ta technologia: Jednostki tego typu mogą przybić do portu w Gdańsku już za 3 lata, źródło: maersk.comUnikalna konstrukcja pozwala na 20% wyższą wydajność energetyczną, w porównaniu do średniej w branży dla statków tej wielkości. Ponadto oczekuje się, że flota ośmiu takich statków pozwoli zaoszczędzić około miliona ton rocznych emisji CO2. To duży krok w stronę neutralności węglowej w handlu oceanicznym.Pierwsze na świecie statki na metanolStatki mają mieć 350 metrów długości, 52,5 metra szerokości oraz pojemność 16 tys. TEU. Średnia ładowność kontenera o pojemności 1 TEU to 21,8 tony, zatem jeden taki statek może transportować ładunki o wadze nawet ok. 350 tys. ton! Poniższa grafika pokazuje, w jaki sposób wytwarzany jest e-metanol. Wszystko zaczyna się od źródła czystej energii – fotowoltaiki, farmy wiatrowej etc. W procesie elektrolizy wytwarzany jest wodór, a następnie metanol. Paliwo jest gotowe do transportu!Proces wytwarzania e-metanolu, źródło: maersk.comMaersk do 2024 roku wycofa statki, które szkodzą środowisku. Na rynku pojawia się coraz więcej technologii, które łączą najnowsze rozwiązania z nieoczywistym i futurystycznym wyglądem. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz artykuł: Największy statek transportowy z żaglami nowej generacji zredukuje emisje o 90% i pomoże wielorybomRewolucja w transporcie morskimDzięki dużej pojemności paliwa, statki będą mogły odbyć całą podróż w obie strony, np. na trasie Azja-Europa, wyłącznie na zielonym metanolu. Dzięki takim rozwiązaniom ekologiczny transport morski staje się rzeczywistością.Rewolucja w transporcie morskim trwa. Jednym z nowych pomysłów na paliwo przyszłości jest… amoniak. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz artykuł: Pierwszy na świecie statek na amoniak już w przyszłym roku. Zielona rewolucja w transporcie?źródło: maersk.com, youtube.comArtykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.