Coraz więcej osób zwraca uwagę na podejmowanie odpowiedzialnych wyborów konsumenckich. Najwięcej świadomych konsumentów mieszka w Finlandii – podają nowe badania na temat nawyków zakupowych w Europie. W tym kraju ślad konsumpcyjny w ciągu 10 lat zmniejszył się o ponad 20%. Niestety nie wszystkie państwa radzą sobie tak samo dobrze…
Spis treści
Odpowiedzialne wybory konsumenckie
Kupować lokalnie, z drugiej ręki albo od sprawdzonych dostawców – to najprostszy sposób, aby stać się odpowiedzialnych konsumentem. Chociaż nie ma wątpliwości, że indywidualne wybory są kroplą wody w oceanie, gdy mowa o kryzysie klimatyczno-ekologicznym, decyzje konsumenckie nie pozostają bez śladu w środowisku.
Coraz więcej osób przywiązuje wagę do swoich zakupów, do czego próbują dostosować się producenci. Chociażby stawiając na bardziej transparentne informacje o pochodzeniu swoich produktów albo promując swoje działania prośrodowiskowe.
Nowe badania Savoo, strony internetowej, która oferuje kupony zakupowe, a jednocześnie organizuje zbiórki na cele charytatywne, przedstawiły listę krajów w Europie z największą liczbą świadomych konsumentów. Analiza wzięła pod uwagę kilka czynników:
- wskaźnik recyklingu,
- ilość generowanych odpadów tekstylnych,
- ślad konsumpcyjny,
- liczbę pchlich targów,
- Ranking Raportu Zrównoważonego Rozwoju.
Gdzie najczęściej zwraca się uwagę na aspekt wpływu na środowisko podczas zakupów?
Finlandia na pierwszym miejscu
Pod względem najbardziej zrównoważonych nawyków zakupowych zwyciężyła Finlandia z wynikiem 7.2/10 punktów. W latach 2010-2020 temu państwu udało się zmniejszyć ślad konsumpcyjny o 20,37%, co stanowi jeden z największych spadków w Europie.
Jednak pierwsze miejsce w rankingu Savoo zapewniła Finlandii czołowa pozycja w Rankingu Raportu Zrównoważonego Rozwoju wszystkich krajów członkowskich ONZ, gdzie uzyskała ponad 86,5 na 100 punktów.
Co zaskakujące, to kraj, w którym pchle targi, na których najprościej kupić rzeczy z drugiej ręki, nie są wcale tak popularne. W sumie w Finlandii funkcjonuje ich tylko 53, co na liczbę 5 540 720 mieszkańców nie jest imponująca liczbą.
Zaraz za Finlandią na podium znalazły się Dania oraz Słowenia.
W Irlandii ślad konsumpcyjny wzrósł o prawie 43%
Na szarym końcu znalazły się Malta, Irlandia i Grecja. Kraj wyspiarski ma najmniejszy wskaźnik recyklingu odpadów, a jego mieszkańcy generują na głowę około 129 kg śmieci rocznie. Ostatnie miejsce w rankingu tego państwa związane jest z równie niską pozycją w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Biorąc pod uwagę inne czynniki, znacznie gorzej wypadła Irlandia. Chociaż zajmuje ona nieco wyższe miejsce w Rankingu Raportu Zrównoważonego Rozwoju, gdy mowa o śladzie konsumpcyjny, to jest to kraj, który odnotował najwyższy wzrost tego wskaźnika w latach 2010-2020, bo aż o 42,86%. W dodatku produkuję on trzecią największą liczbę odpadów tekstylnych, czyli prawie 23 tys. ton każdego roku. Nic dziwnego, skoro to państwo, w którym rozwinęła się jedna z największych sieci szybkiej mody, czyli Primark.
Które marki najlepiej sprzedają się z drugiej ręki?
Savoo sprawdziło również, które marki odzieżowe są najczęściej sprzedawane na najpopularniejszych stronach, gdzie wystawiane są ubrania z drugiej ręki. Okazuje się, że największą popularnością wcale nie cieszą sią luksusowe rzeczy, ale ubrania z sieciówek, jak Zara, Nike, Adidas czy Nike.
Z kolei lokalne targi uliczne oraz sklepy z antykami, gdzie można znaleźć używane rzeczy są najbardziej popularne w Zjednoczonym Królestwie. Według danych jest ich aż 1 292 w całym kraju. Druga w rankingu znalazła się Hiszpania z 344 sklepami i targami.
Polacy polubili „zero waste”
Niestety Polska nie znalazła się na liście państw z najlepszymi wynikami, gdy mowa o zrównoważonych wyborach konsumenckich. Za to inne badania pokazują, że idee zero i less waste są coraz bliższe Polakom i Polkom.
– Zero waste to coś więcej niż oszczędzanie, choć w dobie inflacji ma niebagatelne znaczenie dla naszych domowych budżetów. Potwierdza to aż 92% (zdecydowanie tak – 46%, raczej tak – 46%) respondentów PAYBACK, którzy zgodzili się, że bardziej świadome zakupy czy ograniczenie zużycie prądu to realna ulga dla ich portfeli. Warto jednak podkreślić, że 47% ankietowanych podejmuje takie działania bez względu na inflację. W przeciwieństwie do 49% konsumentów, dla których rosnące ceny stanowią ważną motywację, aby mocniej zwrócić się w kierunku zero waste – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.
- Dowiedz się więcej: Minimalizuje nasz wpływ na środowisko i pozwala zaoszczędzić. Polacy polubili „zero waste”.
Źródła: savoo.co.uk
Fot. główna: Canva
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.