Na wodór Wodorowy gazociąg po dnie Bałtyku. Zaczną się badania 19 grudnia 2022 Na wodór Wodorowy gazociąg po dnie Bałtyku. Zaczną się badania 19 grudnia 2022 Przeczytaj także Na wodór NFOŚiGW dofinansuje zielone autobusy w Koninie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekaże w formie dotacji i pożyczek ponad 40 mln zł dofinansowania na zakup 11 nowych autobusów dla Konina. Rozwój zeroemisyjnego transportu w polskich miastach jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Na wodór Rzeszów będzie mieć 20 wodorowych autobusów Rzeszów zainwestuje w autobusy zasilane wodorem, a dofinansuje je Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymiana 20 wyeksploatowanych autobusów na nowoczesne autobusy wodorowe będzie kosztować niemal 98 mln złotych. Czy po dnie Bałtyku poprowadzony zostanie gazociąg do przesyłu wodoru? Możliwości rozwoju tej technologii zbada szwedzka firma OX2. Co wiemy o dotychczasowych ustaleniach? Reklama Wodorowy gazociąg po dnie Bałtyku Firma OX2 z siedzibą w Sztokholmie myśli o wyniesieniu współpracy wodorowej w regionie Bałtyku na zupełnie nowy poziom. Spółka podjęła ważne ustalenia z operatorami systemów przesyłowych gazu w Finlandii i Szwecji. Gasgrid Finland, Nordion Energi i Copenhagen Infrastructure Partners zgodziły się na zbadanie możliwości opracowania nowej infrastruktury podmorskich rurociągów wodorowych w rejonie Bałtyku. Baltic Sea Hydrogen Collector, bo taką nazwę nosić będzie projekt, ma być wielkoskalową, transgraniczną infrastrukturą do gromadzenia i transportu ekologicznego wodoru. Pierwsze założenia mówią o możliwościach przesyłu łączących Finlandię, Wyspy Alandzkie, Szwecję, Danię i Niemcy. Początkowe ustalenia nie mówią nic o udziale Polski, chociaż mamy duży potencjał do zaistnienia na rynku, chociażby z uwagi na możliwość produkcji zielonego wodoru z morskich farm wiatrowych w polskiej części Bałtyku. Zobacz też: Morskie farmy wiatrowe mogą dostarczyć Polsce prawie 2/3 energii do 2040 roku Jaki wpływ na region może mieć nowa infrastruktura energetyczna? Bałtyk hubem wodorowym? Celem projektu jest stworzenie rynku wodoru oraz połączenie podaży i popytu w Zatoce Botnickiej i regionie Morza Bałtyckiego oraz w Europie Środkowej. Rurociąg może być również połączony z wyspami energetycznymi w regionie, takimi jak Gotlandia w Szwecji i Bornholm w Danii. Celem projektu jest pomoc w osiągnięciu celów REPower UE do 2030 roku. Proponowany przebieg infrastruktury wodorowej po dnie Bałtyku. Na czerwono zaznaczono regiony, które potencjalnie mogłyby odebrać wodór, na niebiesko wyspy energetyczne, na żółto morskie farmy wiatrowe, a na zielono sam rurociąg, źródło: OX2 Unijny plan, będący odpowiedzią na kryzys energetyczny spowodowany rosyjską inwazją na Ukrainę, uwzględnia wyznaczenie konkretnego celu wodorowego dla wszystkich krajów członkowskich. Do 2030 roku udział zielonego wodoru w UE ma wynosić 20 mln. 10 mln ton ma pochodzić z krajowej produkcji, a kolejnych 10 mln z importu. Kraje członkowskie tymczasem zakładają własne cele polityki wodorowej. Gazociąg może odgrywać potencjalnie ważną rolę w niemieckich planach dotyczących wodoru. Berlin musi oprzeć się na imporcie wodoru m.in. z Norwegii, rurociąg zatem doskonale wpisze się w realizację tego planu. Zobacz: Niemcy stawiają na wodór, ale kluczową rolę odegra import spoza Unii Europejskiej Wodór odgrywa kluczową rolę w przejściu na energię wolną od paliw kopalnych w przemyśle ciężkim i sektorze żeglugi. Energia odnawialna jest opłacalnym sposobem produkcji zielonego wodoru, a Skandynawia i region Morza Bałtyckiego mają bardzo dobre warunki dla lądowej i morskiej energetyki wiatrowej. OX2 rozwija energetykę słoneczną, lądową energetykę wiatrową oraz kilka dużych morskich farm wiatrowych w regionie Morza Bałtyckiego. Szwedzka firma planuje m.in. budowę największej farmy wiatrowej na Bałtyku: Największa na świecie pojedyncza morska farma wiatrowa powstanie na Bałtyku To nie jedyny projekt tego typu ogłoszony w ostatnim czasie. Do budowy pierwszego gazociągu wodorowego w Europie przymierzają się Francja, Hiszpania i Portugalia. Pierwszy wodorowy gazociąg w Europie? Prezydent Hiszpanii Pedro Sánchez spotkał się ostatnio w Alicante z prezydentem Francji Emmanuelem Macronem i premierem Portugalii António Costą. Politycy 9 grudnia przedstawili wspólnie projekt nowego projektu energetycznego. H2Med to pierwszy wodorowy rurociąg w Europie, który połączy Półwysep Iberyjski z Marsylią we Francji. Pierwszych ustaleń pomiędzy przywódcami państw dokonano już w październiku w Brukseli. W grudniowym spotkaniu uczestniczyła ponadto przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Zgodnie ze wstępną specyfikacją techniczną projektu H2Med odcinek portugalsko-hiszpański będzie miał długość 248 kilometrów. Szacunkowy koszt to 350 milionów euro. Na odcinku Barcelona-Marsylia koszty wzrosną najprawdopodobniej do 2,5 miliarda euro za połączenie o długości 455 kilometrów. Co jeszcze wiemy na temat projektu? Pierwszy wodorowy rurociąg w Europie. Podpisano ważne porozumienie źródło: OX2, zdj.główne: OX2/ Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.