Eko styl życia Polacy przekonują się do kuchni roślinnej, choć nie bez przeszkód. Wynik badania 24 stycznia 2023 Eko styl życia Polacy przekonują się do kuchni roślinnej, choć nie bez przeszkód. Wynik badania 24 stycznia 2023 Przeczytaj także Eko styl życia Kąpiele leśne – dobre dla ciała i ducha W szybkim, zabieganym i zdominowanym przez technologię świecie łatwo się zatracić – wciąż jesteśmy bombardowani bodźcami i informacjami. Mamy poczucie, że stale musimy być na bieżąco. A gdyby tak spauzować? Zostawić za sobą miejski zgiełk, zwolnić, zatrzymać się, odetchnąć głęboko świeżym powietrzem i wsłuchać się w naturę? W tym celu stosuje się kąpiele leśne, czyli japońską praktykę shinrin-yok. Eko styl życia Gdzie wylać zużyty olej kuchenny? Możesz się zaskoczyć… W Polsce zazwyczaj zużyty olej wylewa się do zlewu lub toalety. Nie jest to jednak dobry pomysł, ponieważ może uszkodzić rury. Jak w takim razie zutylizować olej spożywczy? Co drugi Polak przynajmniej raz w życiu próbował zrezygnować z jedzenia mięsa i przejść na dietę wegetariańską bądź wegańską – wynika z badań agencji badawczej Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl. Aż 12% ankietowanych zadeklarowało, że nie je mięsa bądź wszelkich produktów odzwierzęcych. Roślinna transformacja postępuje, jednak nie przychodzi nam tak łatwo. Reklama Spis treści ToggleZmiana nawyków żywieniowych zaczyna się od postanowień noworocznychPrzechodzimy na wege: jak przetrwać pierwszy kryzys?Po co przechodzimy na dietę bezmięsną?Liczba osób niejedzących mięsa rośniePyszne.pl zachęca do udziału w challenge’u „Veganuary” Zmiana nawyków żywieniowych zaczyna się od postanowień noworocznych Zmiana nawyków żywieniowych i ograniczenie bądź wyeliminowanie mięsa, to jedno z najczęstszych postanowień noworocznych Polaków. Podjęcie takiego wyzwania w 2023 roku zadeklarowało aż 43% respondentów. Jeszcze więcej, bo niemal połowa badanych (46%), przyznała, że choć raz próbowała zmienić swoje zwyczaje żywieniowe i spróbować wegetarianizmu bądź weganizmu. Najczęściej taką decyzję podejmowały kobiety (52%) i osoby w przedziale wiekowym 35-44 lata (52%). Weganizm w Polsce. Sprzedaż mięsa roślinnego wzrosła dwukrotnie Przechodzimy na wege: jak przetrwać pierwszy kryzys? Jak pokazuje badanie, łatwo jest podjąć takie wyzwanie, ale nieco trudniej wdrożyć je w życie. Pierwszy kryzys dopada nas najczęściej już po dwóch tygodniach od rezygnacji z mięsa – dotyka to 30% badanych. 27% respondentów świetnie radzi sobie średnio do pierwszego miesiąca, a 17% nabiera wątpliwości już po pierwszym tygodniu po odstawieniu mięsa. Co piąty ankietowany nie zgłaszał żadnych trudności w związku ze zmianą nawyków żywieniowych. Co najczęściej stanowi przeszkodę na drodze do pełnej, roślinnej transformacji? 41% badanych wskazało, że tęskni za smakiem mięsnych potraw. Dla 36% osób przejście na dietę wegańską bądź wegetariańską okazuje się trudniejsze, niż zakładali. Część respondentów rezygnuje, nie mogąc znaleźć odpowiedzi na pytanie: czy ja tego w ogóle potrzebuję (32%)? – Co zrobić, kiedy nadejdzie pierwszy kryzys? Przede wszystkim wrócić do analizy naszych potrzeb i korzyści płynących z wyeliminowania mięsa z codziennej diety. Czyli ponownie zadać sobie pytania: dlaczego zdecydowaliśmy się podjąć wyzwanie? Na czym szczególnie nam zależało i dlaczego było to dla nas takie ważne? – radzi Monika Michalak, psychodietetyczka i dietetyczka kliniczna. Po co przechodzimy na dietę bezmięsną? Jak wynika z badania Insight Lab, motywacją do przejścia na wegetarianizm bądź weganizm, najczęściej jest chęć lepszego samopoczucia (43% respondentów), a także poprawy stanu zdrowia (42%). Część osób jest również motywowana przez członków rodziny (18%), a innych inspirują historie osób, którym udało się z sukcesem zmienić nawyki żywieniowe (19%). Co piąty ankietowany stwierdził, że trwa w przemianie, bo daje mu to „świadomość działania na rzecz innych”, a 13% wspiera w ten sposób znajomą osobę, która jako pierwsza podjęła się próby zmiany. Co ciekawe, co druga osoba, która na stałe zrezygnowała z jedzenia mięsa bądź wszelkich produktów odzwierzęcych, ocenia swoje samopoczucie po zmianie nawyków jako pozytywne albo bardzo pozytywne (51%). 41% ankietowanych przyznaje, że nie zauważyło pogorszenia samopoczucia, a tylko 8% czuje się gorzej. Czytaj także: Ekologiczne opakowania. Pyszne.pl wprowadza pudełka pokryte materiałem z alg morskich Liczba osób niejedzących mięsa rośnie Zgodnie z wynikami badań Insight Lab, obecnie mięsa nie je już nawet 4,5 mln Polaków (12%). Z roku na rok coraz bardziej „roślinnieje” też cała gastronomia. Od lokali fast food, przez firmy specjalizujące się w realizacji zamówień na wynos, po najlepsze restauracje oznaczone gwiazdkami Michelin. Posiadanie w menu opcji wegańskich czy wegetariańskich nawet w lokalach typowo „mięsnych” jest obowiązkiem, ponieważ takich dań oczekują klienci. W 2022 roku potrawy wegetariańskie stanowiły już 17% wszystkich zamówień w serwisie Pyszne.pl. Wegański wrap, vege sushi, pizza margherita czy smażone pierożki gyoza z warzywami – to ulubione bezmięsne dania Polaków według raportu Food Trendów 2022. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że to co ląduje na naszych talerzach ma wpływ na kryzys klimatyczny i przyszłość planety. Przechodzenie na opcję wege dotyczy więc nie tylko jedzenia, ale staje się stylem życia. – Aż 9% ankietowanych w naszym badaniu określiło się jako wegetarianie, a 3% jako weganie. To naprawdę wysoki wynik w kraju o tak silnej, kulinarnej tradycji jedzenia mięsa i nabiału. Kuchnia roślinna zyskuje na popularności, a wraz z nią przybywa restauracji serwujących bezmięsne potrawy – podkreśla Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl. Pyszne.pl zachęca do udziału w challenge’u „Veganuary” Aż 75% mieszkańców naszego kraju nie ma żadnych preferencji żywieniowych. To właśnie do nich skierowane jest międzynarodowe wyzwanie „Veganuary”, które w Polsce promuje Pyszne.pl. Polega ono na tym, by w styczniu zrezygnować z jedzenia produktów pochodzenia zwierzęcego, przede wszystkim mięsa (a przynajmniej je ograniczyć). Masz jeszcze okazję dołączyć do wyzwania. W tym roku Pyszne.pl swoim użytkownikom, że nawet najmniejszy krok w dobrą stronę jest bardzo ważny. Dlatego marka zachęca choćby do ograniczania mięsa, czyli tzw. fleksitarianizmu. Na potrzeby tegorocznej kampanii marka przygotowała serię publikacji o tym, jak żyć bez mięsa czy produktów odzwierzęcych, a także stworzyła postać Wege Trenera, w którą wcielił się Rafał Rutkowski. Popularny aktor i komik do końca stycznia w humorystyczny sposób będzie motywował do wzięcia udziału challenge’u „Veganuary” i pokazywał, jak wytrwać w chwilach kryzysu. Użytkownicy Pyszne.pl, zamawiając dania wegetariańskie i wegańskie, mogą też liczyć na atrakcyjne bonusy. Marka wprowadziła również do swojego serwisu oraz aplikacji mobilnej filtry „wegańskie” i „wegetariańskie”, które pomogą użytkownikom znaleźć restauracje serwujące kuchnię roślinną. Czytaj także: Czy roślinne burgery uratują świat przed katastrofą klimatyczną? Wywiad z Rafałem Maranowskim, przedstawicielem roślinnej marki Planty. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.