Ekologia Batony Mars w nowych opakowaniach. Ochrona środowiska czy greenwashing? 02 czerwca 2023 Ekologia Batony Mars w nowych opakowaniach. Ochrona środowiska czy greenwashing? 02 czerwca 2023 Przeczytaj także Ekologia Naturalne nie takie dobre, jak mogłoby się wydawać. Zaskakujące wyniki badań Wbrew powszechnej opinii, naturalne materiały mogą czasami szkodzić przyrodzie bardziej, niż tworzywa sztuczne. Takie wnioski wysnuli naukowcy po przeprowadzeniu badania na dżdżownicach z udziałem włókien celulozowych. Ekologia Uprawa roślin bez światła? To może być prawda Niedawno naukowcy zaproponowali alternatywne do fotosyntezy, czyli elektro-rolnictwo. Metoda ta ma zastąpić fotosyntezę – nie wymaga światła, a do tego radykalnie ogranicza ilość ziemi potrzebnej do upraw. W Wielkiej Brytanii batony firmy Mars będą sprzedawane w nowych opakowaniach, które jak twierdzi producent nadają się do recyklingu. Wcześniej podobną zmianę wprowadzono w Australii. Chociaż w teorii wydaje się to ruchem napawającym optymizmem, to warto zastanowić się czy akcja nie ma związku z greenwashingiem? Reklama Batony Mars otrzymały nowe opakowanie Od 29 maja 2023 roku w supermarketach na terenie Wielkiej Brytanii pojawiły się batony Mars w zmienionym opakowaniu. Słodycze w nowej wersji trafiły do 500 sklepów sieci Tesco na terenie całego kraju. Mars twierdzi, że dzięki takim “proekologicznym” pomysłom uda im się do 2025 roku zredukować plastik z produkowanych produktów o 360 ton w ciągu roku. Według firmy Mars Wrigley, zmienione opakowania batonów są zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i mogą zostać poddane recyklingowi. Do tej pory słodycze tej firmy kupić można było jedynie w „papierkach” z jednorazowego tworzywa sztucznego. W kwietniu 2023 roku producent słodyczy wprowadził podobne rozwiązanie w Australii. Opakowania batonów Mars, Snickers i Milky Way miały być wolne od plastiku. Jednak u niektórych od razu pojawiły się wątpliwości odnośnie tego, czy ten ruch faktycznie ma na celu ochronę środowiska. Czy Mars stosuje greenwashing? Wyżej opisany sceptycyzm podziela Nusa Urbancic, dyrektor The Changing Markets Foundation. Według ekspertki ekologiczne rozwiązania, którymi chwali się Mars, przyniosłyby lepszy efekt, gdyby opakowania słodyczy powstały z tworzywa pochodzącego z recyklingu, a nie z papieru, przy którego produkcji, wytwarza się duże ilości gazów cieplarnianych. – Działania Mars to krok we właściwym kierunku, jednak wcześniej widzieliśmy próby greenwashingu ze strony tego producenta, gdy w papierowych opakowaniach wciąż znajdował się plastik – powiedziała dla Yahoo News Urabncic. Zmienione papierki dla batonów zastosowało także Nestle. Najpierw w 2021 roku otrzymały je słodycze Smarties, a w grudniu 2022 roku czekoladki Quality Street. Coca-Cola w butelce z papieru? Marka przedstawiła prototyp ekologicznego opakowania Inne znane marki też wybrały papierowe opakowania W 2020 roku duński startup Paboco Pioneer i Coca-Cola nawiązali współpracę. Jej owocem była PlantBottle – przyjazne dla środowiska opakowanie do kultowego napoju, które w 100% poddaje się recyklingowi. Coca-Cola produkuje 12 miliardów butelek plastikowych rocznie. Słynny producent napojów gazowanych chce by do 2025 roku wszystkie oferowane przez niego opakowania nadawały się do recyklingu. Nowatorskie butelki zaprezentowała także grupa Carlsberg. W 2019 roku podczas odbywającego się w Kopenhadze szczytu C40 producent piw przedstawił Green Fibre Bottle wykonane z materiału roślinnego pozyskanego z lasów. Na podobne rozwiązanie zdecydowała się Heinz Kraft Company, zrezygnowała z plastikowych butelek. Firma oferująca m.in ketchupy zdecydowała się oferować swoje produkty podobnie jak Coca-Cola i Carlsberg w opakowaniach papierowych, które w 100% nadają się do recyklingu. Giganci odchodzą od plastiku. Coca-cola w papierowej butelce Źródło: bbc.co, au.news.yahoo.com, ran.org Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.