Giganci odchodzą od plastiku. Coca-cola w papierowej butelce.

Najwięksi światowi gracze nie pozostają obojętni na skutki kryzysu klimatycznego. Marki, które kreują trendy od kilkudziesięciu lat, decydują się na przełomowe zmiany w swoich produktach. Jedną z nich są napoje w papierowych butelkach.

Wyzwanie technologiczne

Firma ALPLA, producent opakowań z tworzyw sztucznych oraz szwedzki producent i dostawca papierowych rozwiązań do pakowania, BillerudKorsnäs, utworzyły spółkę joint venture – Paboco (The Paper Bottle Company). Jej celem jest opracowanie i produkcja papierowej butelki w pełni bio-pochodnej i nadającej się do recyklingu. Projekt ten realizowany jest we współpracy z firmami Coca-Cola, Carlsberg, L’Oréal i Absolut. Twórcy nie kryją, że produkcja papierowej butelki z bio surowców to ogromne wyzwanie technologiczne. 

Papier do zadań specjalnych

Opakowanie napojów gazowanych i alkoholowych musi wytrzymać siły ciśnienia, być hermetyczne, a jego kształt i objętość ma spełniać wymogi producentów. Właściwości fizyczne papieru są zupełnie inne niż w przypadku plastiku. Opakowanie musi być wytrzymałe, zdolne znieść transport i przetrwać proces przechowywania.  Nie może też wpływać na jakość i smak napoju. W obecnej, pierwszej generacji butelek papierowych, wewnętrzna warstwa barierowa wykonana jest z polimerów, takich jak PET lub rPET. W drugiej generacji Paboco wraz z ALPLA i partnerem technologicznym Avantium opracowuje tę warstwę z bio-pochodnego PEF.   

Przyjazne dla środowiska

Zachowanie jakości to nie jedyne wyzwanie. Głównym celem jest to, by butelka nadawała się do recyklingu. Trzecia generacja papierowych butelek ma być w 100% bio-butelką, wykonaną z odpowiedzialnie pozyskiwanego drewna, która będzie mogła ulec nieszkodliwemu rozkładowi, jeśli przypadkowo znajdzie się w środowisku naturalnym. 

Wyprodukowanie opakowania papierowego, nawet jeśli w swojej trzeciej generacji będzie w pełni biodegradowalne, nie jest rozwiązaniem zwalniającym nas z odpowiedzialnego gospodarowania odpadami w obiegu zamkniętym. Mechanizmy efektywnej segregacji i odzysku będą musiały nadal się rozwijać. Już teraz obserwujemy, że systemy depozytowe stają się coraz popularniejsze i cieszą się dużą akceptacją wśród konsumentów. Bez względu na to, jak bardzo ekologiczne będą w przyszłości opakowania, to w dużej mierze od nas samych zależy, czy po użyciu będą tylko odpadami, czy też cennym surowcem poddanym recyklingowi – mówi Mariusz Musiał, dyrektor zarządzający ALPLA w Polsce.

Świat bez odpadów


Pionierem ma być Coca-Cola, która planuje przetestować pierwszą generację tego innowacyjnego opakowania na rynku węgierskim. W ramach inicjatywy „Świat Bez Odpadów” (World Without Waste) deklaruje również, że do 2030 r. będzie zbierać i poddawać recyklingowi każdą butelkę, która trafi do sprzedaży. Zamierza też stosować wyłącznie materiały w 100% nadające się do recyklingu

Jako Coca-Cola podejmujemy ogromne wysiłki, by opracowywać i wprowadzać na rynek nowe, innowacyjne i zrównoważone opakowania. Dlatego współpracujemy z ekspertami takimi jak Paboco, otwarcie eksperymentujemy i przeprowadzamy tę pierwszą próbę rynkową na Węgrzech. Dzięki temu będziemy mogli zobaczyć, jak prototyp papierowej butelki sprawdza się jako opakowanie i co myślą o nim konsumenci. Jest to dla nas niebywały krok naprzód, ponieważ oznacza, że wychodzimy z laboratorium i przenosimy się do świata rzeczywistego. Po raz pierwszy konsumenci będą mogli pić jeden z naszych produktów z potencjalnie nowego rodzaju opakowania papierowego. To kolejny ważny kamień milowy, przybliżający nas do realizacji zobowiązań  w ramach inicjatywy „Świat bez Odpadów”mówi Izabela Morawska, Public Affairs and Communication Manager w Coca-Cola Poland Services.

W pełni biodegradowalne opakowania produktów, które dotychczas sprzedawane były w plastiku, to ogromna zmiana i… dobry znak. Widać bowiem, że branża poszukuje rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Papierowa butelka, nadająca się do recyklingu, to przykład na to, że takie rozwiązania przestają być już tylko innowacyjnymi planami na przyszłość. 

Źródło: Materiały prasowe