Polska GDDKiA poszukuje wykonawców drogi krajowej do elektrowni jądrowej 07 sierpnia 2024 Polska GDDKiA poszukuje wykonawców drogi krajowej do elektrowni jądrowej 07 sierpnia 2024 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. GDDKiA wysłało do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Droga projektowana jest po całkowicie nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną S6 z elektrownią. Reklama Droga do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej Rozpoczęty przetarg, którego szczegóły dopiero zostaną opublikowane, dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednojezdniowej drogi o przekroju 1×2 w klasie GP (główna droga ruchu przyspieszonego). Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), inwestycja została podzielona na dwa odcinki: Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213 (o długości ok. 11 km) oraz droga wojewódzka nr 213 – węzeł Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo w ramach obecnie realizowanej trasy S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Kaczkowie a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Ministerstwo składa zawiadomienie do prokuratury! Trzy tony śniętych ryb w jeden weekend Zakres inwestycji Przebudowana bądź wybudowana zostanie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zainstalowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz powstanie kanalizacja deszczowa i kanał technologiczny. Dodatkowo wykonane zostaną elementy ochrony środowiska, takie jak przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym oraz ekrany przeciwolśnieniowe. Ponadto nowa droga krajowa ma poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszyć negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 t. Czytaj też: Czesi zwiększają swój potencjał atomowy w energetyce. Kiedy czas na Polskę? Strategiczne połączenie Nowa trasa zapewni skomunikowanie pierwszej w kraju elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6. Dzięki inwestycji zwiększy się przepustowość układu komunikacyjnego, odciążona zostanie sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”. Szczegóły dotyczące postępowań dostępne są na platformie zamówień publicznych GDDKiA. W przypadku odcinka od Lubiatowa do DW213 wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 21 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Planuje się podpisanie umowy w I kwartale 2025 roku, tak by budowa mogła zakończyć się w III kwartale 2028 roku. Z kolei wykonawca trasy od drogi wojewódzkiej nr 213 do S6 będzie miał 27 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Umowę GDDKiA planuje podpisać w I kwartale 2025 roku, tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 roku. Czy mrożenie cen energii zostanie utrzymane w 2025? Źródło: informacja prasowa PAP Fot.: pexels / canva.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.