Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Ekologia a usługi kurierskie – jak zwiększyć sprawność bez greenwashingu?

Ekologia a usługi kurierskie – jak zwiększyć sprawność bez greenwashingu?

Ekologia a usługi kurierskie – jak zwiększyć sprawność bez greenwashingu?

Każdy z nas przynajmniej od czasu do czasu korzysta z usług firm kurierskich. Te prześcigają się we wdrażaniu nowych ekologicznych rozwiązań, z elektryfikacją floty samochodów dostawczych na czele. Okazuje się jednak, że istnieją też prostsze sposoby na zmniejszenie śladu węglowego usług dostawczych.

swiat oze cfs wrze 420x250 1swiat oze cfs wrze 925x200 1
Reklama

Jak Polacy wybierają usługi?

Wzrost świadomości ekologicznej wpływa na wybory konsumentów, którzy coraz częściej poszukują usług zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. W ostatnich latach rośnie również zdolność Polaków do rozpoznawania greenwashingu. Zjawisko to polega na pozorowaniu proekologicznych działań przez firmy, które w rzeczywistości niewiele robią na rzecz ochrony środowiska. Według badań VI edycji EKObarmetru (SW Research, czerwiec 2024), 53% Polaków dostrzegło w ostatnim miesiącu reklamy, które próbowały przekonać ich o ekologicznych inicjatywach firm.

Warto podkreślić, że w przypadku usług kurierskich, konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na aspekty ekologiczne. Aż 43% konsumentów wskazuje na optymalizację tras kurierskich jako istotny czynnik, wpływający na zmniejszenie konsumpcji paliwa i emisji gazów cieplarnianych. To pokazuje, że oprócz czasu i bezpieczeństwa dostawy, ekologia jest realnie ważna dla wielu klientów, co stanowi wyraźny sygnał dla firm, aby dążyć do wprowadzania takich działań. Więcej o wynikach tegorocznej edycji EKObarometru pisaliśmy tu:

Jak Polacy podchodzą do greenwashingu?

Jednakże, mimo zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami, konsumenci są często nieufni wobec deklaracji firm. Aż 40% badanych podchodzi do tego typu komunikatów z nieufnością, a 63% zgadza się ze stwierdzeniem, że większość marek traktuje działania ekologiczne jedynie jako sposób na poprawę wizerunku, a nie jako rzeczywiste zobowiązanie do ochrony środowiska. To stawia przed firmami wyższe wymagania, ponieważ z jednej strony konsumenci oczekują działań proekologicznych, a z drugiej strony krytycznie oceniają ich autentyczność. Wniosek jest jasny: warto wdrażać realne działania ekologiczne, które przynoszą widoczne efekty, a nie tylko będą stwarzać pozory.

– Konsumenci mają coraz większe wymagania dotyczące produktów przyjaznych środowisku. Wraz z potrzebami konsumenta na produkty czy usługi przyjazne środowisku, rozwinął się również „zielony marketing” – zwraca uwagę Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – Jednak przedsiębiorcy w prowadzonej komunikacji czasami mijają się z prawdą, co do swoich działań ekologicznych, tym samym wprowadzając konsumenta w błąd. „Zielona ściema”, czyli tworzenie iluzji, że marka działa proekologicznie – zostaje z reguły wychwycone przez konsumenta, co wiąże się z utratą jego zaufania. Dla przedsiębiorcy może to mieć również konsekwencje naruszania przepisów konsumenckich – dodaje.

Realne działania, a nie eko pozory

Aby firmy mogły sprostać tym oczekiwaniom, niezbędne jest podejmowanie rzeczywistych kroków w kierunku zrównoważonego rozwoju. Jednym z kluczowych obszarów, gdzie można osiągnąć korzyści środowiskowe, jest logistyka. Optymalizacja tras dostaw, lepsze zarządzanie flotą oraz redukcja emisji to tylko niektóre z działań, które mogą przynieść wymierne korzyści. Co więcej, te działania nie tylko przyczyniają się do ochrony środowiska, ale również prowadzą do usprawnienia procesów biznesowych, takich jak krótszy czas realizacji zamówień czy lepsza efektywność operacyjna.

Kluczowe kryteria wybierania usług kurierskich

Wiemy już, że ekologiczne podejście jest ważne dla konsumentów, ale co jeszcze ma dla nich znaczenie? Konsumenci przy wyborze usług kurierskich kierują się trzema kluczowymi kryteriami: bezpieczeństwem (71%), szybkością dostawy (68%) oraz właśnie ekologicznymi praktykami.

Raport Izby Handlu Elektronicznego (E-Izby) pokazuje jednak, że mimo tego, iż 63% badanych sklepów monitoruje terminowość dostaw, tylko 42% monitoruje czas trwania poszczególnych etapów procesu logistycznego. Ogranicza to możliwości optymalizacji, co mogłoby przyczynić się do zmniejszenia śladu węglowego. Istnieje realna różnica, gdzie potrzeby klientów i zachowania sklepów się nie pokrywają. Koszty logistyki stanowią od 5 do 20% całkowitych kosztów operacyjnych dla dwóch trzecich badanych sklepów, przy czym jedna trzecia z nich ponosi koszty logistyczne w zakresie od 10 do 20%. 

Można więc zauważyć, że istnieją realne potrzeby, które mogą być zaopiekowane dzięki lepszemu monitorowaniu i optymalizacji procesów logistycznych. Takie działania przekładają się na zwiększenie satysfakcji konsumenta, który ceni szybkie, bezpieczne i ekologiczne dostawy, oraz prowadzić do znacznych oszczędności kosztów operacyjnych i zmniejszenia śladu węglowego, jako że logistyka stanowi dużą część całkowitych kosztów sklepu.

Wyzwania utrudniające skuteczność logistyki

W kontekście terminowości dostaw warto również przyjrzeć się jakości danych adresowych. Według danych Algolytics Technologies, aż 60% adresów na przesyłkach zawiera błędy. Z tego 13,6% to błędy, które znacząco wpływają na skuteczność logistyki. Firmy, które nie stosują standaryzacji danych adresowych, muszą mierzyć się z wydłużonymi czasami realizacji zamówień, nieoptymalnymi trasami kurierskimi oraz dodatkową pracą manualną. Skutkuje to nie tylko wyższymi kosztami operacyjnymi, ale również większym śladem węglowym.

– W Polsce, zgodnie z badaniami, jedynie niewielki procent firm korzysta z zaawansowanych technologii z zakresu AI. Jedną z przyczyn jest brak kompetencji w zakresie rozumienia i analityki danych – podkreśla Piotr Biegun, COO Algolytics Technologies. – Brak tych kompetencji oraz ciągłe poleganie na pracy manualnej w obszarach, które pozornie nie generują wartości, powoduje wolniejsze wdrażanie nowych technologii, a co za tym idzie, niższe przychody dla firm. Stosowanie nawet tak prostych rozwiązań, jak podpowiadanie adresów i standaryzacja danych na formularzach, które wykorzystują zaawansowane algorytmy przetwarzania języka naturalnego (NLP, część szeroko pojętego AI), może przynieść 10-krotny zwrot z inwestycji w postaci obniżenia kosztów oraz skrócenia czasu wypełniania formularzy adresowych o 60% – podkreśla.

– Czytaj także: Auta na gaz w Strefie Czystego Transportu? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje

Źródło: informacja prasowa – SW Research

Fot. Canva (ipopba)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.