Elektromobilność Elektryczny tir naładowany w pół godziny. Nadchodzi rewolucja w elektromobilności 06 sierpnia 2024 Elektromobilność Elektryczny tir naładowany w pół godziny. Nadchodzi rewolucja w elektromobilności 06 sierpnia 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Problemy Tesli z Cybertruckiem i odpływ kadr. Czy Elon Musk osłabia swoją markę? Tesla usunęła ze swojej strony opcję zamówienia dodatkowej baterii do Cybertrucka, która miała zwiększyć jego zasięg do 800 km. Choć Elon Musk zapowiadał ją od 2019 roku, nie doczekała się realizacji. Klienci mają otrzymać zwrot depozytów, a kolejne osoby z kierownictwa Tesli rezygnują z pracy. Elektromobilność Rusza nowy nabór z KPO 4,78 mld zł na rozwój elektromobilności i magazynowania zeroemisyjnej energii Już 26 maja rusza nabór wniosków w programie wspierającym rozwój czystych technologii w przemyśle. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki… Konglomerat złożony z niemieckich firm i uczelni zaprezentował w piątek (02.08) nową ładowarkę do elektrycznych samochodów ciężarowych. To pierwsze urządzenie wykonane w technologii Megawatt Charging System (MCS), która w przyszłości ma umożliwić ładowanie pojazdów z mocą nawet 3,75 MW. Podczas prezentacji samochód ciężarowy udało się naładować w około pół godziny. Reklama Pełne ładowanie tira w 30 minut. Nowa technologia prosto z Niemiec Projekt NEFTON to wspólna inicjatywa niemieckich uczelni (m.in. Uniwersytetu Technicznego w Monachium – TUM) oraz firm (MAN Truck & Bus, ABB E-mobility), której zadaniem jest stworzenie sieci szybkich ładowarek samochodów ciężarowych. 2 sierpnia przedstawiciele jednostek odpowiedzialnych za projekt zaprezentowały pierwszą ładowarkę stworzoną w technologii MCS. Jak twierdzą twórcy urządzenia, w przyszłości umożliwi ona ładowanie z mocą do 3,75 MW i natężeniem 3000 amperów (A). Na razie testowe urządzenie osiągnęło moc 700 kw i natężenie 1000 A. Mało w porównaniu z docelowymi parametrami, jednak to i tak przełom w dziedzinie elektromobilności. Współczesne punkty ładowania dostępne w powszechnym użyciu oferują bowiem w tym przypadku maksymalne wartości na poziomie 400 kW i 500 A, a więc niemal dwukrotnie mniej. Pilotażowa instalacja MCS o takich parametrach pozwoliła na załadowanie baterii samochodu ciężarowego marki MAN z 10% do 80% w około pół godziny. Jak twierdzą twórcy projektu NEFTON, po takim ładowaniu pojazd może ruszyć w trasę na 4,5 godziny. – W ramach NEFTON stworzyliśmy technologie, które umożliwią szybkie ładowanie e-ciężarówek mocą powyżej 1000 kW – mówi dr Frederik Zohm z MAN Truck & Bus. – Razem z naszymi partnerami zademonstrowaliśmy, że ciężarówki elektrycznie i ładowanie megawatowe to perfekcyjne połączenie dla wszechstronnej dekarbonizacji transportu drogowego. Technologia już tu jest. Teraz pora ruszyć z rozbudową sieci ładowania – podkreśla. Elektromobilność w Chinach: połowa aut kupionych w czerwcu to elektryki 30 tys. szybkich stacji ładowania w do końca dekady. Staną nie tylko w Niemczech Instytucje odpowiedzialne za NEFTON mają ambitne plany współpracy z politykami i inwestorami w celu stworzenia opartej na MCS sieci stacji ładowania. – Fakty naukowe są takie, że ciężarówki zasilane bateriami mają wydajność na poziomie 75%. To znacznie więcej niż pojazdy paliwowe z wynikiem 26% – mówi prof. Markus Lienkamp z TUM. – Jednakże infrastruktura, która jest potrzebna do efektywnego korzystania z elektrycznych ciężarówek, wciąż pozostawia wiele do życzenie na głównych szlakach transportowym – dodaje. Dlatego też NEFTON chce podjąć działania w celu budowy stacji ładującej o mocy 1 MW co 50 km wzdłuż głównych niemieckich autostrad. Tego typu siatka pozwoli na zaoszczędzenie czasu kierowców i zoptymalizuje ruch elektrycznych tirów. Prezes MAN Truck & Bus Alexander Vlaskamp zapowiedział, że instalacja ładowarek MCS nie obejmie tylko Niemiec. Według jego deklaracji, do 2030 roku w całej Europie tego typu obiektów będzie 30 000, z czego 4 000 znajdzie się u naszych zachodnich sąsiadów. – Czytaj także: Elektryczna ciężarówka sprawdziła się w terenie. Udany pilotaż ekologicznego rozwiązania Źródła: tum.de, press.mantruckandbus.com, chip.pl Fot. MAN Truck & Bus Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.