OZE Rada Ministrów przyjęła dwa projekty ustaw Ministerstwa Klimatu i Środowiska 16 października 2024 OZE Rada Ministrów przyjęła dwa projekty ustaw Ministerstwa Klimatu i Środowiska 16 października 2024 Przeczytaj także OZE Columbus Energy wraca na ścieżkę zysku: strategia i innowacje napędzają wyniki za 2024 rok Grupa Columbus Energy podsumowała działalność za ostatnie trzy kwartały. Przychody Grupy w tym okresie wyniosły 233,9 mln zł, a skonsolidowany wynik EBITDA osiągnął wartość 20,9 mln zł (wobec straty -19,7 mln zł w tym samym okresie 2023 r.). OZE Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii przyjęta! Zakończono prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (UD41). Zarówno Sejm, jak i Senat niemal jednogłośnie przyjęły rozwiązania przygotowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Co to za rozwiązania? Co zmieni ta nowelizacja? Rząd przyjął dwa projekty ustaw, które przygotowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska – nowelizacja ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw zwanych “prawem wodorowym” i nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Reklama Zmiany w ustawie o odnawialnych źródłach energii Projekt ma zapewnić rozwój energetyki prosumenckiej oraz dostosować polskie przepisy do rozporządzeń i wytycznych Komisji Europejskiej. Przyjęte rozwiązania pozwolą na dalszy rozwój instalacji odnawialnych źródeł energii, w tym objętych systemami wsparcia. Co się zmieni? M.in. ulgi dla odbiorców energochłonnych zostaną dostosowane do unijnych wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią. Zaktualizowana zostanie również lista sektorów objętych systemem wsparcia. Przyspieszony zostanie proces inwestycyjny dla OZE. Mają zostać skrócone terminy wydawania zezwoleń i decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem instalacji OZE wykorzystujących energię promieniowania słonecznego, magazynów energii elektrycznej i pomp ciepła, a także nadbudowy, rozbudowy, przebudowy lub remontu instalacji OZE. Łączny czas trwania procedur inwestycyjnych ma się zmniejszyć z 356-416 dni do nawet 149 dni. Co więcej, depozyt prosumencki ma zostać zaktualizowany o współczynnik 1,23. Ma zostać również przywrócona możliwość korzystania z rozliczeń po cenach miesięcznych dla prosumentów objętych tym sposobem rozliczeń, wraz z premią za pozostanie w rozliczeniach opartych na cenach dynamicznych. Działania te mają zwiększyć opłacalność inwestycji dla prosumentów, którzy rozliczają się w systemie net-billing. Kontynuowane będą programy wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej w instalacjach OZE do 1 MW w formule zgodnej z przepisami UE. Od 1 stycznia 2026 roku, prawo do gwarantowanego odbioru energii przez sprzedawcę zobowiązanego oraz zwolnienie z obciążeń dotyczących bilansowania handlowego będzie dotyczyło wytwórców w instalacjach o mocy poniżej 200 kW. W okresie przejściowym (od wejścia w życie nowych przepisów do 31 grudnia 2025 roku) takie prawo będzie przysługiwało wytwórcom w instalacjach o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 400 kW. Zobacz też: Kolejna nowelizacja ustawy o OZE. Co się zmieni dla prosumentów i rynku? Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw Projekt ma wprowadzić ramy prawne dotyczące możliwości zastosowania wodoru w Polsce. Zaproponowano również regulacje ułatwiające rozwój gospodarki wodorowej, zwłaszcza dotyczące roli poszczególnych podmiotów na rynku, zgodnie z przepisami europejskiego pakietu gazowo-wodorowego. Wodór został uznany za jeden z priorytetów realizacji Europejskiego Zielonego Ładu, którego głównym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej Europy do 2050 roku. Znaczenie roli wodoru w transformacji energetycznej wynika z jego wszechstronnych właściwości – może on bowiem być surowcem, paliwem, nośnikiem lub magazynem energii. Jest stosowany w sektorach energii, przemysłu i transportu. Wprowadzane zmiany zagwarantują stabilność prawa dla podmiotów z sektora publicznego i prywatnego, które działają w obszarze wodoru oraz przyczynią się do pełnego wykorzystania potencjału tego nośnika energii. Przyjęte rozwiązania dadzą również pewność regulacyjną inwestorom. Nowe przepisy dotyczą uregulowania rynku wodoru w Polsce w zakresie, w jakim nie będzie on przesyłany siecią gazową. Przesyłanie wodoru siecią gazową nadal będzie podlegało regulacjom przewidzianym dla paliw gazowych. Wprowadzone zostaną definicje poszczególnych rodzajów wodoru: niskoemisyjnego, odnawialnego i odnawialnego pochodzenia niebiologicznego. W celu sprawnego zarządzania rynkiem wodorowym zostaną powołane instytucje operatora: – systemu przesyłowego wodorowego, zajmującego się przesyłaniem wodoru, odpowiedzialnego za ruch sieciowy w sieci przesyłowej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz niezbędną rozbudowę sieci przesyłowej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi; – systemu dystrybucyjnego wodorowego, zajmującego się dystrybucją wodoru, odpowiedzialnego za ruch w sieci dystrybucyjnej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz niezbędną rozbudowę sieci dystrybucyjnej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi; – systemu magazynowania wodoru, zajmującego się magazynowaniem oraz eksploatacją instalacji magazynowej wodoru; – systemu połączonego wodorowego, zarządzającego sieciami połączonymi wodorowymi, w tym siecią przesyłową i dystrybucyjną wodorową lub systemem magazynowania wodoru. Określony został również zakres obowiązków i kompetencji każdego z operatorów, w tym także zasady certyfikacji i sposób ich wyznaczania. Przeczytaj też: Sanok pierwszym miastem w Polsce zasilanym przez zielony wodór Źródło: gov.pl Fot.: gov.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.