Elektromobilność Zielone tablice rejestracyjne – jakie przywileje mają kierowcy samochodów elektrycznych? 03 grudnia 2024 Elektromobilność Zielone tablice rejestracyjne – jakie przywileje mają kierowcy samochodów elektrycznych? 03 grudnia 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Mój elektryk 2.0 – program do poprawy? Brak wsparcia dla przedsiębiorców i bezsensowna dopłata za zezłomowanie Dwa tygodnie temu NFOŚiGW zapowiedział uruchomienie programu “Mój elektryk 2.0”. 29 listopada zakończyły się konsultacje nowej wersji programu. Jak dotąd, największe kontrowersje wzbudza wykluczenie z dofinansowania przedsiębiorstw oraz wprowadzenie dopłaty za zezłomowanie starego pojazdu. “Projekt otwiera drogę do licznych nadużyć, niczym w programie Czyste Powietrze” – komentują eksperci z PSNM i Fundacji Instrat. Elektromobilność Idealny samochód elektryczny do jazdy po mieście Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Polsce. Są cenione za wyższą od samochodów spalinowych wydajność, niższą awaryjność, cichą pracę oraz ekologiczny charakter. Dlaczego jeszcze warto postawić na samochód elektryczny? Jak go wybrać? I czy lepiej kupić nowy, czy używany model? Jazda po buspasach, darmowe parkingi i tańsze ubezpieczenie – to tylko kilka z przywilejów, na które mogą liczyć posiadacze samochodów elektrycznych. Reklama Buspasy dla elektryków Tzw. “zielone tablice rejestracyjne” obowiązują od 1 stycznia 2020 roku i oznaczają, że pojazd jest napędzany za pomocą energii elektrycznej lub wodorowej. Samochody oznakowane w ten sposób mają na drodze pewne przywileje, których wprowadzenie miało zachęcić Polaków do zakupu bezemisyjnych środków transportu. Wprowadzenie ulg jest zależne od decyzji lokalnych samorządów – gmin lub powiatów. – Zielone rejestracje informujące o ekologicznym sposobie zasilania nie są jedynie polskim pomysłem, a związane z nimi przywileje można spotkać również w wielu krajach na terenie Unii Europejskiej. Warto przed zagranicznym wyjazdem upewnić się, co przysługuje właścicielom takich samochodów. Może okazać się, że poruszanie się po europejskich metropoliach będzie znacznie bardziej komfortowe niż w przypadku samochodów spalinowych – mówi ekspert marki Inter Cars. Jednym z udogodnień dla posiadaczy samochodów elektrycznych jest możliwość poruszania się po buspasach. Przywilej ten został przyznany na mocy ustawy o elektromobilnośći i paliwach alternatywnych z 2018 roku i obowiązuje do 31 grudnia 2025 roku, z możliwością przedłużenia. Przepis ma zastosowanie w większych miastach, w których poruszanie się po pasie przeznaczonym dla autobusów może pozwolić na uniknięcie korków i przyspieszyć poruszanie się. Z przywileju wyłączone są samochody hybrydowe typu plug-in oraz auta elektryczne wyposażone w tzw. range extendery. Stacja ładowania samochodów elektrycznych – nowe przepisy od 2025 roku Gdzie może wjechać i zaparkować samochód z zieloną tablicą? W niektórych miastach samochód elektryczny można zaparkować bezpłatnie. Możliwość taką mają m.in. mieszkańcy Krakowa, w którym parkingi są bezpłatne w strefach płatnego parkowania oraz śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Podobny przywilej wprowadziła Warszawa, w której możliwe jest również darmowe ładowanie samochodu na parkingu po wyrobieniu Karty Eco. Wraz z wprowadzeniem Stref Czystego Transportu przywileje dla posiadaczy aut elektrycznych mają zostać rozszerzone. Jednym z nich będzie możliwość wjazdu do tzw. stref bezemisyjnych. Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Zielone tablice – jak je otrzymać? Właściciele nowych samochodów elektrycznych otrzymują zielone tablice po zarejestrowaniu pojazdu w Wydziale Komunikacji. Łączny koszt to około 80 zł. Co ważne, właściciele samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem zarejestrowanych przed 1 stycznia 2020 r., nie mają obowiązku wymiany starych tablic na zielone. Zobacz też: Czy naukowcy rozwiązali największy problem baterii przyszłości? Źródła: intercars.pl, auto-swiat.pl, krakow.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.