Elektromobilność Coraz mniej rejestrowanych samochodów elektrycznych. Najgorszy wynik w UE 09 stycznia 2025 Elektromobilność Coraz mniej rejestrowanych samochodów elektrycznych. Najgorszy wynik w UE 09 stycznia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. W Polsce rejestruje się coraz mniej samochodów elektrycznych. W 2024 roku było to zaledwie 14,8 tys., czyli o 3% mniej niż w roku poprzednim. Co jest przyczyną? Reklama Rejestracja samochodów elektrycznych spada Polski rynek elektromobilności w 2024 roku odnotował straty – spadła ilość rejestrowanych samochodów elektrycznych oraz udział rynkowy osobowych “elektryków”. Według danych z listopada, w 2024 roku zarejestrowano 14,8 tys. pojazdów zasilanych zieloną energią, co oznacza, że liczba rejestracji spadła o 3,5% w stosunku do roku poprzedniego. To jeden z najgorszych wyników w całej Unii Europejskiej – gorszy “osiągnęły” jedynie Słowacja i Chorwacja. – 2024 był trudnym, jeżeli nie najtrudniejszym rokiem w dotychczasowej, krótkiej historii polskiej nowej mobilności. W wielu państwach UE, po latach obowiązywania subsydiów, rynki straciły nieco na dynamice lub ustabilizowały się, co nastąpiło jednak przy wysokich wolumenach sprzedaży. Natomiast w Polsce jakikolwiek spadek nie powinien mieć miejsca na obecnym, bardzo wczesnym rozwoju sektora. Negatywnie na tempie rozwoju rynku odbiła się niespodziewana decyzja najpierw o zawieszeniu, a następnie o przedwczesnym zakończeniu programu „Mój elektryk”. Do września, gdy dotacje miały jeszcze wpływ na liczbę rejestracji, odnotowywaliśmy wzrost sprzedaży rok do roku. Nieznaczny, ale jednak wzrost. W ostatnich miesiącach jest to już ciągły spadek.– mówi Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM. W Polsce zarejestrowano łącznie 49 149 samochodów, z czego 31,2% to samochody z silnikiem benzynowym, 16,6% z silnikiem diesla i 77,5% zasilanych LPG. Najmniej nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych jest wśród pojazdów dostawczych. To jedynie 1,6 tys., czyli o 29% mniej niż w roku poprzednim. Spodziewane zmiany w tym segmencie mogą nastąpić po wprowadzeniu programu NFOŚiGW na rok 2025: “Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategori N2 i N3”. Strefa Czystego Transportu w Krakowie – czy zasady zostaną zaostrzone? Rośnie liczba ładowarek Rok 2024 był rekordowy pod względem rozbudowy infrastruktury ładowania. Uruchomiono niemal 1000 szybkich punktów ładowania, czyli dwa razy więcej niż w roku 2023. Oznacza to, że w kraju funkcjonuje ok. 8,3 tys. punktów. To nadal znacznie mniej niż w Belgii (80 tys.) czy Austrii (30 tys.). – Odnotowany w tym roku rekord to przede wszystkim zasługa branży, która stale zwiększa skalę inwestycji mimo braku odpowiedniego wsparcia systemowego oraz przy ograniczonym popycie na usługi ładowania wynikającym z wciąż niskiego udziału EV we flocie pojazdów. Warto mieć również na uwadze, że oddawanie do użytku kolejnych punktów w 2024 r. stanowiło finalizację projektów rozpoczętych miesiące, a nawet lata wcześniej (i często dofinansowanych z zakończonego już programu wsparcia) – czytamy w raporcie PSNM. Zobacz też: 90% sprzedanych samochodów to pojazdy elektryczne! Jedyny taki kraj w Europie Źródła: psnm.org, zds.org.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.