Elektromobilność Darmowe rowery dla mieszkańców Krakowa. Park-e-Bike powraca 01 kwietnia 2025 Elektromobilność Darmowe rowery dla mieszkańców Krakowa. Park-e-Bike powraca 01 kwietnia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Krakowianie po raz kolejny mogą skorzystać z systemu Pak-e-Bike, który umożliwia darmowe poruszanie się rowerami miejskimi. Pojazdy są dostępne w na kilku stacjach, otwartych od 6:00 do 21:00. System ma zachęcić mieszkańców do korzystania z bezemisyjnych jednośladów. Reklama Przesiądź się na rower! Od 4 marca w Krakowie można skorzystać z miejskiego systemu rowerowego Park-e-Bike. Jednoślady w okresie zimowym zostały poddane kontroli oraz serwisowi. Teraz dostępne są na krakowskich parkingach: Czerwone Maki, Kurdwanów, Mały Płaszów i Nowy Bieżanów, a od 2025 roku również: Górka Narodowa, Krowodrza Górka i Pachońskiego. Wypożyczanie jest darmowe – aby z niego skorzystać należy zarejestrować się w siedzibie ZTP na ul. Wielopole 1 lub Przewóz 21 lub złożyć wniosek przez platformę ePUAP. Aby wypełnić wniosek trzeba mieć ukończone 18 lat i posiadać ważny dokument tożsamości. – Dodatkowo przy serwisie rowerowym Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) przy ul. Przewóz 21 powstanie stacja pomocnicza. Umożliwi ona przetestowanie roweru osobom, które chciałyby tam złożyć formularz weryfikacyjny – czytamy na stronie ZTP. Rowery Park-e-Bike można parkować w dowolnych miejscach na terenie Krakowa i Skawiny. Niedozwolone jest jedynie pozostawianie ich na terenach zamkniętych. Pojazd musi wrócić do stacji parkowania tego samego dnia, w którym został wypożyczony – stacje działają od 6:00 do 21:00. Rower można zwrócić na dowolnej stacji, nie musi być to miejsce, z którego został wypożyczony. Program Mój Rower Elektryczny wróci z 6-krotnie mniejszym budżetem. Znamy szczegóły nowej edycji Finansowanie projektu System Park-e-Bike został sfinansowany w ramach projektu Low Carb. Budowanie potencjału na rzecz zintegrowanego planowania mobilności niskoemisyjnej w funkcjonalnych obszarach miejskich”, współfinansowanego ze środków Programu Interreg Europa Środkowa na lata 2014-2020. – Może są trochę toporne, ale za to darmowe. Wystarczy przejść rejestrację, załadować aplikację i już można jechać. Jedyny minus, jaki widzę, to liczba rowerów. Mogłoby być ich więcej. Korzystam z tych, które parkują na Czerwonych Makach. Już mi się zdarzyło, że przyszłam i nie było roweru do wypożyczenia. Trudno się dziwić, pogoda dobra, to rejon studencki, więc szybko się rozjeżdżają – mówi mieszkanka Krakowa. W 2020 roku w ramach programu zakupiono 43 rowery i utworzono pierwszą stację na parkingu P+R Czerwone Maki. Inicjatywa ta miała na celu zachęcenie mieszkańców Skawiny do przesiadki z samochodu na bezemisyjny pojazd. Projekt ten zakończył się powodzeniem, a Zarząd Transportu Miejskiego zainwestował w zakup kolejnych 100 rowerów, w innych lokalizacjach. Zobacz też: Rowery cargo zastąpią furgonetki dostawcze? Poznań testuje europejskie rozwiązanie Źródła: krakow.pl, Zarząd Transportu Publicznego, fakt.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.