Ekologia Shein ukarany za greenwashing. Włochy nakładają milionową grzywnę na giganta fast fashion 05 sierpnia 2025 Ekologia Shein ukarany za greenwashing. Włochy nakładają milionową grzywnę na giganta fast fashion 05 sierpnia 2025 Przeczytaj także Ekologia Więcej PSZOK-ów, mniej pieniędzy dla gmin. Nowelizacja ustawy bez zgody samorządów Rząd przygotował nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadza nowe obowiązki, rozbudowę PSZOK-ów, liczne ulgi dla… Ekologia Zwierzęta jako sprzymierzeńcy w walce z odpadami. Jak zmieniają nasze nawyki? Coraz więcej miast szuka nowych sposobów na ograniczenie odpadów w przestrzeni publicznej. Obok klasycznych rozwiązań pojawia się kierunek, który jeszcze kilka lat temu brzmiał jak futurystyczna ciekawostka: wykorzystanie inteligencji dzikich zwierząt. Pilotaże ze Szwecji, Francji i Holandii pokazują, że ptaki i psy potrafią uczyć się nowych zachowań i realnie zmniejszać zanieczyszczenie, zwłaszcza tam, gdzie tradycyjne metody zawodzą. Dziś o takich projektach mówi się nie tylko jako o ciekawostkach, lecz jako o realnych rozwiązaniach, które wymagają rzetelnej oceny. Chiński gigant fast fashion Shein został ukarany przez włoski urząd ochrony konsumentów (AGCM) za wprowadzające w błąd deklaracje ekologiczne. To kolejny sygnał, że europejskie instytucje nie będą tolerować pozornego „zielonego marketingu” w branży, która już dziś wywiera ogromną presję na środowisko i prawa pracowników. Grzywna w wysokości 1 miliona euro to efekt analizy treści na stronie internetowej firmy, które AGCM uznał za niejasne, przesadzone i niepoparte faktami. Reklama Spis treści ToggleZanieczyszczenie środowiska i łamanie praw pracownikaShein – gigant fast fashionWłoski rząd pozywa SheinPostępowanie UE w sprawie Shein Zanieczyszczenie środowiska i łamanie praw pracownika Fast fashion (szybka moda) to model biznesowy branży odzieżowej, polegający na masowej produkcji ubrań, które wpasowują się w obecne trendy i trafiają do konsumentów w błyskawicznym tempie, po bardzo niskich cenach. Choć taki model zakupów wydaje się być atrakcyjny, w rzeczywistości ma bardzo negatywne konsekwencje dla środowiska. Masowa produkcja odzieży, najczęściej z tworzyw sztucznych prowadzi do zanieczyszczenia wody, powietrza oraz powstawania ogromnych wysypisk odpadów. Ponadto warunki pracy w fabrykach fast fashion często naruszają prawa pracownicze – obejmują wyzysk, niskie płace oraz brak przestrzegania zasad BHP. W wielu zakładach zatrudniane są dzieci, do czego w raporcie z 2023 roku przyznał się jeden z gigantów – Shein. Francja uderza w Shein i Temu. Ekopodatek i zakaz reklam jako broń przeciwko fast fashion Shein – gigant fast fashion Shein to chińska firma odzieżowa założona w 2008 roku w Nankinie przez Chrisa Xu. Początkowo skupiała się na sprzedaży sukien ślubnych oraz pozyskiwała odzież z hurtowni, ale szybko przekształciła się w globalnego giganta fast fashion. Czynnikami, które przyniosły Shein tak duży sukces był agresywny marketing w mediach społecznościowych, model biznesowy „test and repeat” (testuj i powtarzaj) oraz bieżąca analiza trendów i dostosowywanie ofert do potrzeb konsumentów. Firma jest jednym z największych trucicieli branży fast fashion – jej emisja CO₂ w 2023 roku wyniosła 16,68 miliona ton dwutlenku węgla. Shein ma obecnie ponad 70 mln aktywnych klientów i globalne przychody przekraczające 38 mld dolarów w 2024 roku. W Polsce jest około 6 milionów użytkowników, co stanowi 5% wszystkich konsumentów. Na początku lipca Francja nałożyła na giganta fast fashion karę finansową w wysokości 40 milionów euro za greenwashing, czyli wprowadzanie w błąd odnośnie ochrony środowiska oraz kreowanie wizerunku marki na bardziej ekologiczną, niż jest w rzeczywistości. Włoski rząd pozywa Shein Włoski urząd ds. ochrony konsumentów i konkurencji orzekł, że firma Shein posługiwała się wprowadzającymi w błąd deklaracjami dotyczącymi ochrony środowiska. Grzywna o wartości 1 mln euro została nałożona na firmę Infinite Styles Services Co. Ltd – podmiot odpowiadający za sprzedaż produktów Shein w Europie. Według AGCM kilka sekcji na stronie internetowej Shein, m.in. “SHEININTHEKNOW”, “evoluSHEIN” oraz “Social Responsibility” rozpowszechniało mylące komunikaty oraz fałszywe deklaracje ekologiczne. Określono je jako niejasne, ogólnikowe, przesadnie entuzjastyczne oraz wprowadzające w błąd. Ponadto organ regulacyjny stwierdził, że deklaracja Shein dotycząca planów zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 25% do 2030 roku, jest niezgodna z rzeczywistością, wskazując że emisje firmy wzrosły w latach 2023 i 2024. Postępowanie UE w sprawie Shein W odpowiedzi rzecznik Shein wydał oświadczenie, w którym zapewnił, że firma zmodyfikowała swoją stronę internetową aby wszystkie deklaracje środowiskowe były jasne, możliwe do zweryfikowania i zgodne z obowiązującymi przepisami. Shein jest obecnie przedmiotem dochodzeń prowadzonych przez kilka krajowych organów ochrony konsumentów, związanych z domniemanym naruszeniem prawa konsumenckiego UE. Firma jest również objęta postępowaniem na mocy unijnego rozporządzenia o usługach cyfrowych (DSA). Jak dotąd jednak Shein nie został ukarany żadną grzywą z poziomu całej Unii Europejskiej. Nakładanie odpowiednich regulacji na firmy, które znacząco przyczyniają się do degradacji środowiska powinno być elementem działań UE na rzecz zapobiegania zmianom klimatu. Zobacz też: Produkcja plastiku wzrosła ponad 200-krotnie. ONZ negocjuje globalny traktat Źródła: m.ekonsument.pl, Business Insider Polska, Reuters, Euractiv, Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.