Depesze Skrócenie procedur kosztem środowiska – nowy projekt specustawy Ministerstwa Infrastruktury 02 października 2025 Depesze Skrócenie procedur kosztem środowiska – nowy projekt specustawy Ministerstwa Infrastruktury 02 października 2025 Przeczytaj także Depesze Polacy widzą realne zagrożenia klimatyczne. Raport ISP pokazuje niskie zaufanie do państwa Instytut Spraw Publicznych zaprezentował wyniki pierwszej części nowego badania dotyczącego postrzegania zagrożeń klimatycznych i energetycznych oraz gotowości obywateli do reagowania na kryzysy. Depesze Inwestycje w gospodarkę wodno-ściekową z dofinansowaniem unijnym. Ruszył nabór wniosków na dotacje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) otworzył nabór wniosków na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę oczyszczalni ścieków i wodociągowo-kanalizacyjną. Finansowanie projektów zaplanowano z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027 w ramach działań na rzecz gospodarki wodno‐ściekowej. Przedstawiony przez Ministra Infrastruktury projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego w zakresie kluczowych inwestycji infrastrukturalnych to propozycja zmian, które mogą doprowadzić do nieodwracalnych konsekwencji środowiskowych i ekonomicznych. Reklama Spis treści ToggleSzybkie procesy, mniejsza kontrolaBudowlana samowolkaNegatywna opinia PROPKonsultacje projektu Szybkie procesy, mniejsza kontrola Zdaniem prawników proponowana ustawa ma na celu obejście regulacji prawnych w zakresie uzyskiwania pozwoleń. Specustawa budzi także poważne wątpliwości, co do zgodności z prawem międzynarodowym i unijnym. Projekt negatywnie oceniła również Państwowa Rada Ochrony Przyrody, wskazując na brak realnego prawa do sądu osób, których nieruchomości kolidują z tzw. kluczowymi inwestycjami. Co zakłada projekt i na czym mają polegać rzekome usprawnienia procesu inwestycyjnego według Ministerstwa Infrastruktury? Decyzja środowiskowa dla tych inwestycji ma być wydana w ciągu 45 dni – w przeciwnym wypadku właściwemu organowi grozi 1000 zł kary za każdy dzień zwłoki, strona niezadowolona z rozstrzygnięcia decyzji będzie zobowiązana do jednoznacznego określenia w odwołaniach i zażaleniach: zarzutów wobec rozstrzygnięć organu administracji publicznej, zakresu żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazania dowodów uzasadniających to żądanie, inaczej odwołanie zostanie pozostawione bez rozpoznania, sąd nie będzie mógł wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji dotyczącej inwestycji kluczowej, inwestor będzie mógł realizować inwestycje w sposób niezgodny z wydanym pozwoleniem na budowę, bez konieczności jego zmiany. Oznacza to, że ustawa chce przyspieszenia procesu przygotowania inwestycji infrastrukturalnych kosztem braku stosowania regulacji prawnych chroniących środowisko, prawa człowieka i zapewniających społeczeństwu dostęp do wymiaru sprawiedliwości a także uwzględnienia głosu społeczeństwa w istotnych dla niego postępowaniach. 733 mld litrów wód pokopalnianych w Wiśle i Odrze? NIK o lukach w ochronie rzek Budowlana samowolka Inwestor będzie mógł realizować inwestycje w sposób dowolny. W projekcie wprost wskazano na możliwość odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego bez konieczności zmiany pozwolenia na budowę. Inwestor nie będzie więc związany warunkami określonymi w pozwoleniu na budowę. Ustawodawca proponuje rozwiązanie, w którym uzyskiwanie wymaganych zezwoleń w procesie inwestycyjnym tworzy iluzję legalnie działającego systemu.Ponadto propozycja Ministerstwa jest też ingerencją w kompetencje władzy sądowniczej. Sądy mają być pozbawione podstawowego środka zabezpieczającego: możliwości wstrzymania wykonania decyzji, choć zgodnie z obowiązującymi przepisami, mogą to uczynić tylko w przypadku niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Negatywna opinia PROP Negatywną opinię dotyczącą tego projektu wyraziła też Państwowa Rada Ochrony Przyrody, która w swoim stanowisku wskazała m. in. że pozbawienie sądu administracyjnego skutecznego wstrzymania wykonania decyzji warunkującej realizację przedsięwzięcia potencjalnie znacząco oddziałującego na środowisko, w sposób rażący i oczywisty narusza art. 9 Konwencji z Aarhus, art. 11 Dyrektywy EIA, oraz art. 47 w świetle art. 37 Karty Praw Podstawowych UE (…) Proponowana ustawa pozbawi realnego prawa do sądu wiele Polek i Polaków, których nieruchomości znajdą się w kolizji z „kluczowymi inwestycjami infrastrukturalnymi”, a także organizacje pozarządowe działające na rzecz środowiska. Konsultacje projektu Dodatkowo Ministerstwo Infrastruktury spędziło zaledwie siedem dni na konsultacjach w sprawie publicznego projektu obejmującego tak szeroki zakres regulacji i kierując pismo informujące o konsultacjach do wąskiej listy podmiotów – bezpośrednich interesariuszy, organizacje zrzeszające jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje biznesowe, samorządy zawodowe i tylko jeden podmiot reprezentujący organizacje pozarządowe. Rząd, który deklarował przywrócenie praworządności, kolejny raz tworzy projekt, który zakłada obejście obowiązujących przepisów i proceduje go w sposób sprzeczny z zasadami państwa prawa oraz udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji. Robi więc coś dokładnie odwrotnego, niż obiecywał. Zobacz też: Najstarsze drzewa Polski giną w wycinkach. 337-letnia jodła symbolem problemu Puszczy Karpackiej Źródło: Fundacja Na Rzecz Wszystkich Istot Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.