2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Nowe zasady na drogach. Kaski dla dzieci, kary i przywileje dla elektryków

Nowe zasady na drogach. Kaski dla dzieci, kary i przywileje dla elektryków

Pakiet nowelizacji prawa o ruchu drogowym przynosi największe od lat zmiany dotyczące bezpieczeństwa na polskich drogach. Oprócz obowiązkowych kasków dla najmłodszych, nowych uprawnień dla kursantów i egzaminatorów i surowszych sankcji – prezydent zdecydował o przedłużeniu przywileju korzystania z buspasów dla kierowców pojazdów zeroemisyjnych.

925x200 5
Reklama

Nowe zasady dla kierowców

Podpisana przez prezydenta nowelizacja prawa o ruchu drogowym, przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury ma na celu znaczące podniesienie bezpieczeństwa na polskich drogach – zarówno wśród kierowców, jak i najmłodszych uczestników ruchu. Pakiet zmian obejmuje szereg nowych regulacji dotyczących uprawnień kierowców, zasad egzaminowania, kar za wykroczenia oraz zasad poruszania się na rowerach, hulajnogach elektrycznych oraz urządzeniach transportu osobistego. Przepisy mają wejść w życie trzy miesiące po podpisaniu nowelizacji.

Obowiązkowe kaski na hulajnogach

Zgodnie z nowymi przepisami każde dziecko i nastolatek poniżej 16 roku życia, poruszające się na rowerze elektrycznym, hulajnodze elektrycznej lub urządzeniu transportu osobistego, będzie musiało mieć na głowie kask. Obowiązek dotyczy także osób jeżdżących pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego. 

Wyjątek przewidziano jedynie dla dzieci przewożonych w foteliku lub na rowerach cargo z pasami bezpieczeństwa – w tych przypadkach kask nie jest wymagany, jeżeli konstrukcja pojazdu uniemożliwia jego użycie.

Zmiany dla kursantów i egzaminatorów

Po wejściu w życie przepisów osoby powyżej 17 roku życia będą mogły ubiegać się o uzyskanie prawa jazdy kategorii B, jednak młodzi kierowcy będą objęci dodatkowymi ograniczeniami:

  • jazda wyłącznie z osobą nadzorującą (min. 25 lat, 5 lat stażu za kierownicą),
  • możliwość prowadzenia auta tylko na terenie Polski,
  • okres nadzoru trwa pół roku lub do ukończenia 18 lat.

Celem nowych regulacji jest umożliwienie wcześniejszego zdobywania doświadczenia za kierownicą – w kontrolowanych i bezpiecznych warunkach.

Egzaminatorzy z WORD-ów będą mogli również prowadzić działalność gospodarczą, o ile nie będzie ona polegać na szkoleniu kierowców – co mogłoby prowadzić do konfliktu interesów. Nowe przepisy precyzują również, kiedy egzaminator może przerwać egzamin – m.in. w przypadku agresywnego zachowania kursanta lub jego działań stwarzających zagrożenie.

Większe kary dla kierowców

Nowelizacja zaostrza również sankcje dla kierowców. Najważniejszą z nich jest odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej poza terenem zabudowanym – dotychczas przepis ten obowiązywał jedynie w terenie zabudowanym. Teraz obejmie także drogi krajowe i wojewódzkie o jednym pasie w każdym kierunku. Ponadto kierowcy, którzy stracą prawo jazdy i mimo to będą chcieli prowadzić pojazd mogą spodziewać się odebrania uprawnień na stałe. Dopiero po pięciu latach będą mogli ponownie przystąpić do kursu i egzaminu.

Niemożliwa będzie również redukcja punktów karnych poprzez szkolenia w przypadkach najpoważniejszych naruszeń, takich jak groźne przekroczenia prędkości czy stwarzanie zagrożenia na drodze. Ma to na celu ukrócić obchodzenie systemu kar i poprawić bezpieczeństwo.

Buspasy przez kolejne dwa lata

Najważniejszą zmianą, która będzie obowiązywać wraz z wejściem w życie nowelizacji to przedłużenie możliwości korzystania z buspasów przez kierowców aut zeroemisyjnych. Przedłużenie uprawnienia ma zarówno wymiar praktyczny, jak i wizerunkowy dla rozwoju elektromobilności w miastach. Nowe przepisy jednoznacznie wskazują, że z wydzielonych pasów mogą korzystać pojazdy w pełni elektryczne (BEV) oraz samochody wodorowe, odpowiednio oznaczone zielonymi tablicami lub naklejką EE. Oznacza to utrzymanie jasnych zasad i zamknięcie możliwości rozszerzania przywileju na hybrydy plug in czy klasyczne hybrydy, które mimo niższych emisji nadal nie spełniają definicji pojazdu zeroemisyjnego.

Z perspektywy kierowców elektryków oznacza to dwa lata legalnego omijania korków, a z perspektywy państwa – dalsze wzmacnianie zachęt dla elektromobilności. Samorządy natomiast zyskują czas na przygotowanie się do rosnącej liczby „elektryków”, która w kolejnych latach może wymusić dostosowanie infrastruktury oraz ponowną dyskusję o tym, czy buspasy pozostaną przywilejem czy staną się standardem dla cichych, zeroemisyjnych pojazdów.

Zobacz też: Podwyżki biletów w Krakowie od 2026 roku. Jak zmieni się komunikacja miejska?

Źródła: gov.pl, Auto Świat, PAP

Fot: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.