Elektromobilność Nowe zasady na drogach. Kaski dla dzieci, kary i przywileje dla elektryków 01 grudnia 2025 Elektromobilność Nowe zasady na drogach. Kaski dla dzieci, kary i przywileje dla elektryków 01 grudnia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Pakiet nowelizacji prawa o ruchu drogowym przynosi największe od lat zmiany dotyczące bezpieczeństwa na polskich drogach. Oprócz obowiązkowych kasków dla najmłodszych, nowych uprawnień dla kursantów i egzaminatorów i surowszych sankcji – prezydent zdecydował o przedłużeniu przywileju korzystania z buspasów dla kierowców pojazdów zeroemisyjnych. Reklama Spis treści ToggleNowe zasady dla kierowcówObowiązkowe kaski na hulajnogachZmiany dla kursantów i egzaminatorówWiększe kary dla kierowcówBuspasy przez kolejne dwa lata Nowe zasady dla kierowców Podpisana przez prezydenta nowelizacja prawa o ruchu drogowym, przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury ma na celu znaczące podniesienie bezpieczeństwa na polskich drogach – zarówno wśród kierowców, jak i najmłodszych uczestników ruchu. Pakiet zmian obejmuje szereg nowych regulacji dotyczących uprawnień kierowców, zasad egzaminowania, kar za wykroczenia oraz zasad poruszania się na rowerach, hulajnogach elektrycznych oraz urządzeniach transportu osobistego. Przepisy mają wejść w życie trzy miesiące po podpisaniu nowelizacji. SCT w Krakowie: zwolnienia, monitoring i system zgłoszeń. Co muszą wiedzieć kierowcy? Obowiązkowe kaski na hulajnogach Zgodnie z nowymi przepisami każde dziecko i nastolatek poniżej 16 roku życia, poruszające się na rowerze elektrycznym, hulajnodze elektrycznej lub urządzeniu transportu osobistego, będzie musiało mieć na głowie kask. Obowiązek dotyczy także osób jeżdżących pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego. Wyjątek przewidziano jedynie dla dzieci przewożonych w foteliku lub na rowerach cargo z pasami bezpieczeństwa – w tych przypadkach kask nie jest wymagany, jeżeli konstrukcja pojazdu uniemożliwia jego użycie. Zmiany dla kursantów i egzaminatorów Po wejściu w życie przepisów osoby powyżej 17 roku życia będą mogły ubiegać się o uzyskanie prawa jazdy kategorii B, jednak młodzi kierowcy będą objęci dodatkowymi ograniczeniami: jazda wyłącznie z osobą nadzorującą (min. 25 lat, 5 lat stażu za kierownicą), możliwość prowadzenia auta tylko na terenie Polski, okres nadzoru trwa pół roku lub do ukończenia 18 lat. Celem nowych regulacji jest umożliwienie wcześniejszego zdobywania doświadczenia za kierownicą – w kontrolowanych i bezpiecznych warunkach. Egzaminatorzy z WORD-ów będą mogli również prowadzić działalność gospodarczą, o ile nie będzie ona polegać na szkoleniu kierowców – co mogłoby prowadzić do konfliktu interesów. Nowe przepisy precyzują również, kiedy egzaminator może przerwać egzamin – m.in. w przypadku agresywnego zachowania kursanta lub jego działań stwarzających zagrożenie. Większe kary dla kierowców Nowelizacja zaostrza również sankcje dla kierowców. Najważniejszą z nich jest odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej poza terenem zabudowanym – dotychczas przepis ten obowiązywał jedynie w terenie zabudowanym. Teraz obejmie także drogi krajowe i wojewódzkie o jednym pasie w każdym kierunku. Ponadto kierowcy, którzy stracą prawo jazdy i mimo to będą chcieli prowadzić pojazd mogą spodziewać się odebrania uprawnień na stałe. Dopiero po pięciu latach będą mogli ponownie przystąpić do kursu i egzaminu. Niemożliwa będzie również redukcja punktów karnych poprzez szkolenia w przypadkach najpoważniejszych naruszeń, takich jak groźne przekroczenia prędkości czy stwarzanie zagrożenia na drodze. Ma to na celu ukrócić obchodzenie systemu kar i poprawić bezpieczeństwo. Buspasy przez kolejne dwa lata Najważniejszą zmianą, która będzie obowiązywać wraz z wejściem w życie nowelizacji to przedłużenie możliwości korzystania z buspasów przez kierowców aut zeroemisyjnych. Przedłużenie uprawnienia ma zarówno wymiar praktyczny, jak i wizerunkowy dla rozwoju elektromobilności w miastach. Nowe przepisy jednoznacznie wskazują, że z wydzielonych pasów mogą korzystać pojazdy w pełni elektryczne (BEV) oraz samochody wodorowe, odpowiednio oznaczone zielonymi tablicami lub naklejką EE. Oznacza to utrzymanie jasnych zasad i zamknięcie możliwości rozszerzania przywileju na hybrydy plug in czy klasyczne hybrydy, które mimo niższych emisji nadal nie spełniają definicji pojazdu zeroemisyjnego. Z perspektywy kierowców elektryków oznacza to dwa lata legalnego omijania korków, a z perspektywy państwa – dalsze wzmacnianie zachęt dla elektromobilności. Samorządy natomiast zyskują czas na przygotowanie się do rosnącej liczby „elektryków”, która w kolejnych latach może wymusić dostosowanie infrastruktury oraz ponowną dyskusję o tym, czy buspasy pozostaną przywilejem czy staną się standardem dla cichych, zeroemisyjnych pojazdów. Zobacz też: Podwyżki biletów w Krakowie od 2026 roku. Jak zmieni się komunikacja miejska? Źródła: gov.pl, Auto Świat, PAP Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.