Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Amazon i Microsoft prześlą paczkę niskoemisyjnym tankowcem

Amazon i Microsoft prześlą paczkę niskoemisyjnym tankowcem

Globalne marki takie jak Amazon, Disney, H&M Group, HP, Microsoft, Procter and Gamble, zobowiązały się do obniżenia emisji w łańcuchach dostaw. Czy współpraca z największą firmą, konstruującą kontenerowce im w tym pomoże?

Reklama

Duńska firma stawia na niskoemisyjną flotę

Największa na rynku produkcji kontenerowców firma Møller Maersk włączyła się w transformację ekologiczną. Planuje w ciągu trzech lat oddać do użytku pierwszy z ośmiu kontenerów, zasilanych neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla paliwem – e-metanolem. Maersk do 2024 roku ma wycofać wysokoemisyjne statki i podaje, że nowe modele to pierwsze takie na rynku, nieemisyjne rozwiązania w żegludze. 

Nowe statki będą początkowo zasilane systemem dwupaliwowym oraz na już istniejącym standardzie, czyli oleju paliwowym o bardzo niskiej zawartości siarki” (VLSFO). Standard ten określa Międzynarodowa Organizacja Morska.

Skąd będzie pochodzić energia potrzebna do wytworzenia paliwa? Tutaj podpowiedzą ją przedrostek “e”, który informuje, że paliwem jest metanol, ale wytworzony ekologicznie. Pochodzi nie z węgla, a z energii odnawialnej, w tym wypadku z farmy słonecznej, znajdującej się w południowej Danii. W czerwcu firma wezwała oficjalnie do wprowadzenia podatku węglowego od konwencjonalnego paliwa okrętowego, aby zachęcić firmy do przejścia na niskoemisyjne alternatywy.

Kto jeszcze zmniejszy emisje?

Firma informuje, że osiem kontenerowców zasilanych e-metanolem pozwoli zredukować emisję z żeglugi o 1 mln ton rocznie. Na zdecydowanym kroku konglomeratu Maersk mają skorzystać największe marki, które dążą do redukcji CO2 w każdym z łańcucha dostaw.

Ponad połowa z 200 największych klientów Maersk wyznaczyła lub jest w trakcie wyznaczania ambitnych celi, opartych na wiedzy naukowej, np. zeroemisyjnych rozwiązaniach, w swoich łańcuchach dostaw oświadczyła firma.

W związku z kryzysem klimatycznym, który wynika z nadmiernej emisji gazów cieplarnianych, największe marki na rynku chcą zmniejszać swój negatywny wpływ na środowisko. Obniżanie śladu węglowego ma obecnie kluczowe znaczenie dla polityki przedsiębiorstw społecznie zaangażowanych (CSR) oraz dla ich klientów.

W ramach stałej współpracy z firmą Maersk emisje chce zredukować HP, Levi Strauss, Microsoft, Amazon, Disney, H&M, Novo Nordisk, Procter and Gamble, PUMA, Schneider Electric, Signify, Syngenta. Maersk oczekuje, że w ich ślady pójdą i inne marki. Na razie jednak wytwarzanie e-metanolu pozostaje stosunkowo drogie.

Wartość inwestycji Maersk to prawie 6 mld euro. Kontenerowce powstają przy współpracy z  Hyundai Heavy Industries. Według raportu Międzynarodowej Organizacji Morskiej żegluga odpowiada za około 3% globalnej emisji dwutlenku węgla, a liczba ta wzrasta.

Biznes zaangażowany w Polsce

Coraz częściej słyszy się o wspólnych inicjatywach na rzecz walki z globalnym ociepleniem. Biznes chce również uczestniczyć w przemianie na lepsze. W Polsce powstała Karta Zielonej Transformacji, którą firmy i organizacje podpisały na rzecz wspólnego tworzenia zrównoważonej przyszłości.

źródło: imo.org, euronews.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.