Ochrona środowiska Skala greenwashingu w Unii jest zatrważająca. Prawie połowa deklaracji producentów okazała się fałszywa05 lutego 2021 Ochrona środowiska Skala greenwashingu w Unii jest zatrważająca. Prawie połowa deklaracji producentów okazała się fałszywa05 lutego 2021Przeczytaj także Ochrona środowiska Czy to koniec fast fashion w UE? Parlament Europejski podjął decyzję Fast fashion wychodzi z mody. Parlament Europejski niemal jednogłośnie opowiedział się za bardziej zrównoważonym i etycznym przemysłem odzieżowym. Nowe regulacje najbardziej odczują marki, których strategie opierają się na modelu tzw. szybkiej mody. Co dokładnie ma się zmienić? Ochrona środowiska Cierpliwość Ziemi się kończy. Przekroczyliśmy już pięć kluczowych granic Zmiany klimatu, różnorodność biologiczna, zasoby wody pitnej, zanieczyszczenia powietrza i gleby – we wszystkich tych aspektach granice wytrzymałości planety zostały przekroczone. O tym przekonuje przełomowe badanie, w którym po raz pierwszy obliczono dokładne bariery z punktu widzenia stabilności Ziemi i dobrostanu ludzi. Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną społeczeństwa, wzrasta również popyt na produkty wykonane w sposób etyczny i niewpływający negatywnie na przyrodę. Chwytliwe hasło “przyjazny dla środowiska” może przyciągnąć wielu konsumentów zaangażowanych w jego ochronę. Jednak nie zawsze deklaracja producenta pokrywa się z faktycznym ekologicznym działaniem. Pierwsze badania na temat greenwashingu w sklepach internetowych przeprowadziły organy europejskie. Firmy mydlą nam oczy niejasnymi hasłamiWytwarzanie produktów z materiałów przyjaznych środowisku, używanie recyklatów do produkcji opakowań, działalność z poszanowaniem dla otoczenia, stosowanie naturalnych składników. To trendy, które od kilku lat zyskują coraz większe znaczenie na wielu rynkach. Potrafią zjednać producentowi wielu lojalnych klientów, dla których etyczna i ekologiczna produkcja jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie.3 powody, dla których warto przejść na gospodarkę o obiegu zamkniętymCzęść firm wpisuje się w ten schemat, a o swojej działalności przyjaznej środowisku zapewnia klientów za pomocą certyfikatów. Nie zawsze jednak konsumenci są świadomi obowiązujących poświadczeń i często zdają się na deklarację producentów. A ci z kolei nie potrafią się powstrzymać przed wykorzystaniem ich niewiedzy i zaufania… – Podczas gdy jedne firmy podejmują wszelkie wysiłki, aby ich działalność nie przynosiła negatywnych skutków dla środowiska, inne po prostu mydlą nam oczy niejasnymi, fałszywymi lub wyolbrzymionymi hasłami – powiedział Didier Reynders, komisarz sprawiedliwości w Unii Europejskiej. Zwrot “ekologiczny” tak naprawdę nic nam nie mówiAnalizę problemu przeprowadziła Komisja Europejska we współpracy z krajowymi organami ochrony praw konsumentów. Zdaniem autorów badań, problem greenwashingu w sklepach internetowych jest powszechny. Przestudiowano 344 produktów “pozornie wątpliwych” pod względem neutralnego wpływu na środowisko, których opakowania epatowały hasłami zapewniającymi o ich zrównoważonej produkcji. Niemal wszystkie przypadki dotyczyły sektorów odzieżowego i tekstylnego, kosmetycznego, higienicznego i sprzętu gospodarstwa domowego. Wyniki analiz nie napawają optymizmem – 42% deklaracji okazało się fałszywych i nieuczciwych z punktu widzenia prawa Unii Europejskiej. W 37% zastosowano niejasne, niesprecyzowane terminy. – Zwroty takie jak ekologiczny, organiczny, przyjazny dla środowiska, były bardzo często bezzasadnie stosowane. Takie terminy nie precyzowały, pod jakim względem produkt jest przyjazny dla środowiska – twierdzą specjaliści z Holenderskiego Urząd ds. Konsumentów i Rynków. The @EU_Commission has done its 1st screen of websites for greenwashing. The results?1⃣ 42% of cases deemed false/deceptive2⃣ 37% of dubious cases included vague claims eg. 'eco-friendly'3⃣ 59% of traders didn't provide evidence to support claims? https://t.co/mUbUP4Cqot pic.twitter.com/DV8NrXGyLk— The Consumer Voice (@beuc) January 28, 2021 Reklama rzetelna ekologicznie według Kodeksu Etyki ReklamyReklamie zawierającej informacje ekologiczne został poświęcony rozdział Kodeksu Etyki Reklamy. Co możemy w nim przeczytać? Art. 34: – Reklamy nie mogą wykorzystywać braku wiedzy jej odbiorców w zakresie ochrony środowiska naturalnego.Art. 35: – Reklamy nie mogą zawierać przekazu, który mógłby wprowadzić konsumentów w błąd w zakresie ochrony środowiska, w tym w szczególności poprzez błędne informowanie o cechach produktów lub co do działań podejmowanych przez reklamodawcę na rzecz ochrony środowiska (…).Art. 36: – Informacja ekologiczna zawarta w reklamie musi być związana z właściwościami reklamowanego produktu i odnosić się do takich jego właściwości, które są aktualne bądź przez cały czas jego użytkowania, bądź okresowo, ale w tym wypadku reklama musi o tym informować odbiorcę.Art. 37: – Reklamy zawierające ogólne sformułowanie, w szczególności takie jak „przyjazny środowisku” czy „bezpieczny ekologicznie” nie mogą wprowadzać w błąd. Informacja ze wskazaniem, na czym polega w tym zakresie efekt produktu, musi być dostępna w punkcie sprzedaży lub dołączona do produktu, lub będzie udostępniona beneficjentowi w powszechnie dostępny sposób.Z pełną listą zaleceń Rady Reklamy co do informacji ekologicznych, możesz zapoznać się tutaj. Rada Reklamy umożliwia również składanie skarg na nieuczciwe i nierzetelne przekazy reklamowe, m.in. poprzez formularz online. Źródło: euractiv.com, ec.europa.euArtykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.