Elektromobilność Autobusy elektryczne pojawią się w Sosnowcu 01 grudnia 2016 Elektromobilność Autobusy elektryczne pojawią się w Sosnowcu 01 grudnia 2016 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu zamierza zakupić trzy nowe autobusy elektryczne – to kolejne tego rodzaju pojazdu w konurbacji katowickiej. Szacunkowa wartość tego zamówienia to około 6 milionów złotych. Reklama 29 listopada PKM w Sosnowcu ogłosiło przetarg na zakup trzech elektrycznych autobusów oraz systemu ich ładowania. Pojazdy te kupowane są w ramach projektu unijnego o wartości niemalże 130 milionów złotych. W ramach tego projektu PKM kupiło już 78 nowych pojazdów, z czego 35 to autobusy wyposażone w silnik hybrydowy, dołączą one do dwóch hybrydowych Solarisów, z jakich korzysta Sosnowiecki przewoźnik. W specyfikacji zamówienia w przetargu zapisano m.in. wymóg gwarantowanego zasięgu autobusów – 120 km – oraz długość autobusu – 12 metrów. W SIWZ znajdziemy też zapis, że autobus musi być napędzany silnikiem lub silnikami wyłącznie elektrycznymi, a napęd „musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla tak, aby możliwa była zgodna z rozkładem jazdy obsługa linii (…), na których operatorem jest zamawiający” – linie te zostały wymienione i opisane w dokumentacji przetargowej. Czytając specyfikację dalej znaleźć w niej można zapis, że autobus musi być zasilany z akumulatora wbudowanego w pojazd, ale jego technologia jest dowolna, SIWZ uwzględnia wykorzystanie „akumulatorów trakcyjnych lub superkondensatorów lub też innych urządzeń służących do magazynowania energii elektrycznej”, jak czytamy w dokumentacji. Dodatkowo, dostawca ma udzielić Sosnowieckiego przewoźnikowi autoryzację do serwisowania autobusów i zapewnić dostęp do części, których nie można naprawiać we własnym serwisie. W ramach przetargu dostawca ma także dostarczyć specjalistyczny sprzęt do napraw i konserwacji pojazdów do stacji obsługi PKM. Oprócz Sosnowca, spółki z Katowic i Gliwic testowały niedawno autobusy elektryczne firmy Solaris. Oprócz tych miast, PKM w Jaworznie także testuje (już od czterech lat) autobusy elektryczne m.in. we współpracy z Tauronem. Przewoźnik ten planuje realizację wartego 60 milionów projektu na zakup taboru elektrycznego z dofinansowaniem UE. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.