Elektromobilność Autobusy elektryczne pojawią się w Sosnowcu 01 grudnia 2016 Elektromobilność Autobusy elektryczne pojawią się w Sosnowcu 01 grudnia 2016 Przeczytaj także Elektromobilność Otwarto największe centrum testów dla hyperloopa w Europie. Jaka jest przyszłość kontrowersyjnego pomysłu Elona Muska? Choć wokół projektu firmy Hyperloop gromadzi się coraz więcej ciemnych chmur, a widmo likwidacji zagląda w oczy inwestorom, to w ostatnim czasie pojawiły pozytywne wieści. Właśnie otwarto najdłuższy w Europie tunel do badań nad technologią hyperloop. Obiekt liczy 420 metrów i znajduje się niedaleko holenderskiego miasta Veendam. Informacja na nowo rozpala wyobraźnie badaczy i pracowników europejskiego oddziału firmy, którzy obiecują podróż z Amsterdamu do Barcelony w ciągu zaledwie 8 kwadransów. Polska Columbus realizuje Term Sheet z grupą DTEK. W ramach umowy w Chrzanowie powstanie wielkoskalowy magazyn energii Columbus wraz z Grupą DTEK startuje z realizacją projektu BESS (Battery Energy Storage System) w Polsce. Spółka DRI, należąca do Grupy DTEK, rozpoczęła proces nabycia od Columbus największego magazynu energii, który Spółka przygotuje do warunków RTB (Ready to Build). Wielkoskalowy obiekt ma powstać w Chrzanowie (woj. małopolskie). Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu zamierza zakupić trzy nowe autobusy elektryczne – to kolejne tego rodzaju pojazdu w konurbacji katowickiej. Szacunkowa wartość tego zamówienia to około 6 milionów złotych. Reklama 29 listopada PKM w Sosnowcu ogłosiło przetarg na zakup trzech elektrycznych autobusów oraz systemu ich ładowania. Pojazdy te kupowane są w ramach projektu unijnego o wartości niemalże 130 milionów złotych. W ramach tego projektu PKM kupiło już 78 nowych pojazdów, z czego 35 to autobusy wyposażone w silnik hybrydowy, dołączą one do dwóch hybrydowych Solarisów, z jakich korzysta Sosnowiecki przewoźnik. W specyfikacji zamówienia w przetargu zapisano m.in. wymóg gwarantowanego zasięgu autobusów – 120 km – oraz długość autobusu – 12 metrów. W SIWZ znajdziemy też zapis, że autobus musi być napędzany silnikiem lub silnikami wyłącznie elektrycznymi, a napęd „musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla tak, aby możliwa była zgodna z rozkładem jazdy obsługa linii (…), na których operatorem jest zamawiający” – linie te zostały wymienione i opisane w dokumentacji przetargowej. Czytając specyfikację dalej znaleźć w niej można zapis, że autobus musi być zasilany z akumulatora wbudowanego w pojazd, ale jego technologia jest dowolna, SIWZ uwzględnia wykorzystanie „akumulatorów trakcyjnych lub superkondensatorów lub też innych urządzeń służących do magazynowania energii elektrycznej”, jak czytamy w dokumentacji. Dodatkowo, dostawca ma udzielić Sosnowieckiego przewoźnikowi autoryzację do serwisowania autobusów i zapewnić dostęp do części, których nie można naprawiać we własnym serwisie. W ramach przetargu dostawca ma także dostarczyć specjalistyczny sprzęt do napraw i konserwacji pojazdów do stacji obsługi PKM. Oprócz Sosnowca, spółki z Katowic i Gliwic testowały niedawno autobusy elektryczne firmy Solaris. Oprócz tych miast, PKM w Jaworznie także testuje (już od czterech lat) autobusy elektryczne m.in. we współpracy z Tauronem. Przewoźnik ten planuje realizację wartego 60 milionów projektu na zakup taboru elektrycznego z dofinansowaniem UE. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.