Elektromobilność Autobusy elektryczne z nowym programem wsparcia od Ministerstwa Energii 01 lutego 2019 Elektromobilność Autobusy elektryczne z nowym programem wsparcia od Ministerstwa Energii 01 lutego 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Resort energii przygotowuje projekt rozporządzenia, które zawierać ma preferencyjne taryfy dla autobusów elektrycznych. Nowa ustawa ma być jednym z mechanizmów wsparcia elektromobilności w transporcie zbiorowym. Reklama Jak informuje Puls Biznesu, w uzasadnieniu nowego aktu prawnego napisano: „W § 6 ust. 11 rozporządzenia (…) wprowadzona została możliwość utworzenia odrębnej grupy taryfowej dla odbiorców zużywających energię elektryczną na potrzeby drogowego elektrycznego transportu publicznego w celu rozwoju tego transportu przez przedsiębiorstwa energetyczne”. Rozporządzenie ograniczyć ma korzystniejsze taryfy tylko dla transportu drogowego i rozszerzyć je o transport kolejowy. – Będziemy jeszcze analizować projekt rozporządzenia. Już jednak mogę powiedzieć, że nie widzimy powodu różnicowania podejścia wobec poszczególnych form transportu. Pojazdy kolejowe także są zasilane energią elektryczną, ich operatorzy powinni mieć więc takie same warunki jej zakupu, jak przewoźnicy obsługujący elektryczne autobusy – mówi dyrektor ds. przewozów w PKP SKM Trójmiasto, Bartłomiej Buczek. Dodatkowo, jak mówi dyrektor trójmiejskiej SKMki, pociągi są efektywniejsze energetycznie od autobusów, ponieważ w jednym autobusie mieści się około 100 osób, a pociąg zabrać może do 800. źródło: Puls Biznesu, cire.pl Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.