Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Autonomiczny, elektryczny mini-autobus z Finlandii

Autonomiczny, elektryczny mini-autobus z Finlandii

Jak informują władze Helsinek, jeszcze na jesieni tego roku chcą one uruchomić „RoboBusLine”, czyli linię autobusową, którą będzie obsługiwać niewielki, autonomiczny pojazd zasilany elektrycznie.

swiat oze cfs wrze 925x200 1
Reklama

– Pojazd ten pokazuje, że jesteśmy gotowi zrobić kolejny krok i przenieść pojazdy autonomiczne z fazy prototypu do regularnie wykorzystywanych na naszych drogach autobusów, obsługujących linie miejskie – skomentował przedstawiciel władz miejskich.

Autonomiczny pojazd, wożący ludzi po ulicach Helsinek nie tylko pozwoli na obniżenie kosztów komunikacji miejskiej, ale także zmniejszy ilość zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery: pojazd zasilany jest elektrycznie, wiec jest bardzo ekologiczny, a dzięki zmniejszeniu kosztów komunikacji zbiorowej i poprawy jej jakości, więcej osób może woleć skorzystać z RoboBusLine zamiast własnych aut.

W ramach testów w projekcie Sohja, w sierpniu zeszłego roku dwa autonomiczne, elektryczne minibusy EasyMile EZ10, wyjechały na ulice Helsinek. Projekt Sohja, to finansowane z Unii Europejskiej konsorcjum władz sześciu największych miast w Finlandii, uniwersytetów oraz ministerstwa transportu tego kraju. Ma on na celu propagowanie autonomicznych pojazdów elektrycznych w komunikacji zbiorowej.

Projekt Sohja jest częścią europejskiej inicjatywy mySMARTLife, która zachęca europejskie miasta na do redukcji zapotrzebowania energetycznego o około 10-15% w czasie najbliższych lat.

Dotychczas, w warunkach regularnego ruchu miejskiego, zostały przetestowane tylko dwa minibusy. Będą one w dalszym ciągu jeździły po ulicach Helsinek. Póki co, w każdym autobusie jeździ kierowca, który może zareagować w razie awarii systemu sterowania. Z uwagi na bezpieczeństwo pojazdy poruszają się z prędkością około 11 km/h, ucząc się tras i poznając okolice, po której będą się poruszać w przyszłości.

Jak mówi Oscar Nissin z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Helsinkach, menedżer tego projektu – Skupiamy się obecnie na szeregu aspektów, takich jak testowanie technologii sensorów pojazdu, doświadczenia pasażerów czy tym, w jaki sposób minibusy integrują się z komunikacją zbiorową w mieście.

autobus2

Minibusy jeżdżące po Helsinkach w ramach projektu Sohja, latem tego roku przewoziły pasażerów z Mustikkamaa – wyspy w Helsinkach o charakterze rekreacyjnym – do helsińskiego Zoo. Przeprowadzone w zeszłym i tym roku testy pozwolą na uruchomienie linii RoboBus, jeszcze w tym roku.

Harri Santamala, szef miejskiego projektu elektromobilności, tłumaczył – RoboBus pozwoli nam przetestować te pojazdy w realnym, codziennym wykorzystaniu w komunikacji zbiorowej. Wyniki obserwacji wykorzystamy do oszacowania jak zintegrować można te pojazdy długofalowo z komunikacją miejską i jak reagują na nie pasażerowie.

Finlandia to idealna miejsce do testowania tego typu rozwiązań, ponieważ prawo nie mówi tutaj, że pojazd musi posiadać kierowcę. Dodatkowo, autonomiczne autobusy mogą zaoferować rozwiązanie uporczywego problemu w Helsinkach: transport pasażerów z przystanków komunikacji miejskiej bezpośrednio do ich domów.

– Automatyczne, zdalnie sterowane pojazdy mogą w poważny sposób zredukować koszty przejechania ostatniego fragmentu naszej podróży i poprawić dostęp do komunikacji zbiorowej. Finalnym celem jest zwiększenie wykorzystania komunikacji zbiorowej i redukcja ilości aut na ulicach miasta – czytamy w informacjach prasowych na temat projektu.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.