Czym innym jest mówienie o celach zrównoważonego rozwoju, a czym innym ich realizacja. Ekologiczna świadomość firm zdecydowanie wzrosła, ale analiza Google Cloud wykazała, że większość z nich obietnice składa tylko na papierze. Gdzie tkwi problem?
Spis treści
Google sprawdza ekologiczną wiarygodność firm
Google Cloud to platforma dedykowana m.in. firmom, aby ułatwić budowanie, testowanie i wdrażanie rozwiązań przy użyciu infrastruktury Google. Niektóre z narzędzi oferowanych przez platformę są poświęcone monitorowaniu postępu na drodze zrównoważonego rozwoju. Badanie przeprowadzone dla Google Cloud miało zbadać potrzeby klientów, aby lepiej dostosować ofertę.
Analizę wykonano na grupie 1 491 dyrektorów w 16 krajach z różnych branży – usług finansowych, handlu, opieki zdrowotnej, produkcji i przemysłu ciężkiego, technologii, telekomunikacji, mediów i rozrywki, łańcucha dostaw.
Jakie wnioski przyniosło badanie?
Większość liderów przyznaje się greenwashingu
Wyniki nie pozostawiają wątpliwości co do wagi, jaką ma CSR (tłum. biznes odpowiedzialny społecznie) w prowadzeniu biznesu. Aż 89% respondentów przyznało, że bardziej zwraca uwagę na kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Znacznie więcej, bo aż 96% ankietowanych podało, że ich firma realizuje przynajmniej jeden projekt na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Niestety, na tym kończą się dobre wieści. Kiedy respondenci zostali poproszeni o doprecyzowanie podejmowanych inicjatyw, okazało się, że dużą część z nich to po prostu ekościema. W efekcie aż 58% respondentów przyznało, że ich firmy są winne greenwashingu.
Strategia pustych słów
Badania udowodniły, że zdecydowana większość firm nie mierzy swoich postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zatem skąd wiedzą, że ich działania przynoszą korzyści dla środowiska?
Badanie wykazało niepokojącą lukę między tym, jak dobrze firmy myślą, że sobie radzą, a tym, jak dokładnie są w stanie to zmierzyć. Tylko 36% respondentów stwierdziło, że ich organizacje mają narzędzia pomiarowe do ilościowego określenia swoich wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju, a tylko 17% wykorzystuje te pomiary do optymalizacji w oparciu o wyniki – skomentował wyniki Justin Keeble, Dyrektor ds. Globalnego zrównoważonego rozwoju w Google Cloud.
Zaledwie 9% respondentów przyznało, że zrównoważony rozwój ma istotne miejsce w planowaniu budżetu. Mimo to, 9 na 10 ankietowanych uważa, że ich działania przynoszą korzyści dla środowiska i klimatu. Za najbardziej zaangażowanych w podejmowanie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju uważają się przedstawiciele sektora handlowego.
Aź ⅓ respondentów twierdzi, że zrównoważone działania firmy, w której pracują to wyłącznie strategia wizerunkowa. Najwięcej z nich to członkowie takich sektorów, jak dostawy (41%), media (38%) czy usługi finansowe (33%).
Google Cloud stawia na rozwiązania ilustrujące postępu
W ofercie Google Cloud znajduje się wiele narzędzi, które mają ułatwić klientom mierzenie progresu w zakresie zrównoważonego rozwoju. Spośród wielu funkcji, dostępny jest, chociażby kalkulator śladu węglowego, który pozwala śledzić emisje gazów cieplarnianych.
Google zapowiedział także narzędzie mające pomóc ocenić ryzyko związane ze zmianami klimatu i zaproponować rozwiązania adaptacyjne i mitygacyjne.
Przeczytaj o innych inicjatywach Google z myślą o środowisku i klimacie:
- sztuczna inteligencja kontroluje reakcję jądrową,
- mapy Google wyznaczają trasy z najmniejszymi emisjami,
- technologia, która wychwytuje wodę z powietrza.
Źródło: Google Cloud, techcrunch.com
Fot. główne: Canva
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.