Badania Google: 66% dyrektorów przyznaje, że ich firmy inwestują w greenwashing 

Badania Google: 66% dyrektorów przyznaje, że ich firmy inwestują w greenwashing 

Czym innym jest mówienie o celach zrównoważonego rozwoju, a czym innym ich realizacja. Ekologiczna świadomość firm zdecydowanie wzrosła, ale analiza Google Cloud wykazała, że większość z nich obietnice składa tylko na papierze. Gdzie tkwi problem?

Google sprawdza ekologiczną wiarygodność firm 

Google Cloud to platforma dedykowana m.in. firmom, aby ułatwić budowanie, testowanie i wdrażanie rozwiązań przy użyciu infrastruktury Google. Niektóre z narzędzi oferowanych przez platformę są poświęcone monitorowaniu postępu na drodze zrównoważonego rozwoju. Badanie przeprowadzone dla Google Cloud miało zbadać potrzeby klientów, aby lepiej dostosować ofertę. 

Analizę wykonano na grupie 1 491 dyrektorów w 16 krajach z różnych branży – usług finansowych, handlu, opieki zdrowotnej, produkcji i przemysłu ciężkiego, technologii, telekomunikacji, mediów i rozrywki, łańcucha dostaw. 

Jakie wnioski przyniosło badanie? 

Większość liderów przyznaje się greenwashingu 

Wyniki nie pozostawiają wątpliwości co do wagi, jaką ma CSR (tłum. biznes odpowiedzialny społecznie) w prowadzeniu biznesu. Aż 89% respondentów przyznało, że bardziej zwraca uwagę na kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Znacznie więcej, bo aż 96% ankietowanych podało, że ich firma realizuje przynajmniej jeden projekt na rzecz zrównoważonego rozwoju. 

Niestety, na tym kończą się dobre wieści. Kiedy respondenci zostali poproszeni o doprecyzowanie podejmowanych inicjatyw, okazało się, że dużą część z nich to po prostu ekościema. W efekcie aż 58% respondentów przyznało, że ich firmy są winne greenwashingu

Strategia pustych słów

Badania udowodniły,  że zdecydowana większość firm nie mierzy swoich postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zatem skąd wiedzą, że ich działania przynoszą korzyści dla środowiska? 

Badanie wykazało niepokojącą lukę między tym, jak dobrze firmy myślą, że sobie radzą, a tym, jak dokładnie są w stanie to zmierzyć. Tylko 36% respondentów stwierdziło, że ich organizacje mają narzędzia pomiarowe do ilościowego określenia swoich wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju, a tylko 17% wykorzystuje te pomiary do optymalizacji w oparciu o wyniki skomentował wyniki Justin Keeble, Dyrektor ds. Globalnego zrównoważonego rozwoju w Google Cloud

Zaledwie 9% respondentów przyznało, że zrównoważony rozwój ma istotne miejsce w planowaniu budżetu. Mimo to, 9 na 10 ankietowanych uważa, że ich działania przynoszą korzyści dla środowiska i klimatu. Za najbardziej zaangażowanych w podejmowanie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju uważają się przedstawiciele sektora handlowego. 

Aź ⅓ respondentów twierdzi, że zrównoważone działania firmy, w której pracują to wyłącznie strategia wizerunkowa. Najwięcej z nich to członkowie takich sektorów, jak dostawy (41%), media (38%) czy usługi finansowe (33%). 

Google Cloud stawia na rozwiązania ilustrujące postępu 

W ofercie Google Cloud znajduje się wiele narzędzi, które mają ułatwić klientom mierzenie progresu w zakresie zrównoważonego rozwoju. Spośród wielu funkcji, dostępny jest, chociażby kalkulator śladu węglowego, który pozwala śledzić emisje gazów cieplarnianych. 

Google zapowiedział także narzędzie mające pomóc ocenić ryzyko związane ze zmianami klimatu i zaproponować rozwiązania adaptacyjne i mitygacyjne. 

Przeczytaj o innych inicjatywach Google z myślą o środowisku i klimacie:

Źródło: Google Cloud, techcrunch.com

Fot. główne: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.