Baterie elektryczne nie wytrzymują więcej niż 150 tysięcy kilometrów? Obalamy mity

Badacze z naukowych ośrodków niemieckich, m. in. ÖAMTC i ADAC, przekonują, że baterie w samochodach elektrycznych należy wymieniać co 150 tysięcy kilometrów. Jednak praktyka kierowców Tesli znacznie różni się od teorii. 

Kilka statystyk o sprawności baterii

Maarten Steinbuch, profesor Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven specjalizujący się w inżynierii samochodowej, na swoim blogu przedstawia dane dotyczące żywotności baterii w pojazdach Tesli. Dane zbierane były przez Merijn Coumans od 2014 roku. Wynika z nich, że przy przebiegu 270 tysięcy kilometrów, akumulatory nadal mają 91% fabrycznej sprawności. Z kolei po przemierzeniu 800 tysięcy kilometrów zachowują 80% zasięgu. 

Fotowoltaika od Columbus Energy

Warunek długiej żywotności

Użytkownicy elektrycznego Nissana z Australii zauważyli, że pomimo zapewnień producenta baterie zużywały się niepokojąco szybko. Ich pojemność spadała o 50% już po pokonaniu 350 tysięcy kilometrów. Winnym okazał się sam wytwórca, który w modelu nie umieścił aktywnego grzania/chłodzenia akumulatora, co w skrajnych warunkach atmosferycznych negatywnie wpływało na jego wydajność. Znajdujące się w pojazdach Tesli ogniwa ogrzewane/chłodzone cieczą są odporne na eksploatację w ekstremalnych temperaturach. 

Sposób ładowania ma znaczenie

Jak podaje portal Wybór Kierowców, na żywotność baterii ma wpływ także technika ładowania. Oto kilka wskazówek:

  • Podczas postoju poziom energii akumulatora powinien być wyższy niż 20%, lecz nie przekraczać 80%. 
  • Należy unikać głębokiego rozładowania baterii (poniżej 20%).
  • Nie należy regularnie ładować akumulatora do pełna. 
  • Akumulator powinien być ładowany na stacjach o niewielkiej mocy.
  • W przypadku szybkiego ładowania, najkorzystniejsze będą stacje o mocy do 50 kW. 

Źródło: climatenow.eu, wyborkierowcow.pl