Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Będzie 60 milionów więcej. Czy Polacy są zainteresowani dotacjami w ramach tego programu?

Będzie 60 milionów więcej. Czy Polacy są zainteresowani dotacjami w ramach tego programu?

Budżet programu “Mój Elektryk”, wspierającego zakup samochodów elektrycznych, zwiększył się z 900 do 960 milionów złotych. Czym jest ten rządowy program i kto może liczyć na wsparcie?

Reklama

Ile elektryków jeździ po polskich drogach?

Na początku lipca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował o udostępnieniu dodatkowych 60 milionów złotych na program “Mój Elektryk”. To nie pierwszy raz, gdy budżet programu wspierającego zakup pojazdów zeroemisyjnych został zwiększony. 9 stycznia bieżącego roku podniesiono już tę kwotę z 800 do 900 milionów złotych.

Aktualnie budżet “Mojego Elektryka” wynosi aż 960 milionów złotych. Według szacunków NFOŚiGW większa pula pieniężna pozwoli na dofinansowanie ok. 2 000 kolejnych samochodów. Fundusz wylicza też, że na ten moment po polskich drogach jeździ ok. 66 000 tego rodzaju pojazdów. W ramach programu sfinansowano zakup prawie 23 000 samochodów.

Podobne wyliczenia zawiera PEVO Index, w którym analitycy rynku wskazują, że na koniec maja 2024 roku flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła aż 66 312 sztuk. Wyłącznie osobowych BEV było 59 680 sztuk. Liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1291.  

Czy Polacy chcą samochodów elektrycznych?

Zwiększenie budżetu programu to odpowiedź na rozdysponowanie niemal całości z 600 milionów złotych, które zostały przeznaczone na dofinansowanie samochodów elektrycznych w ramach umów leasingu. Dodatkowe 60 mln, których operatorem jest Bank Ochrony Środowiska, zostanie przeznaczone właśnie na dofinansowanie opłat ustalanych w umowach leasingu.

Czy wśród Polaków rośnie zainteresowanie zakupem samochodów zeroemisyjnych? Taki wniosek można wysnuć, opierając się na dostępnych powszechnie badaniach. Jednym z nich jest Barometr Nowej Mobilności, przygotowany przez PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności), według którego liczba osób zainteresowanych zakupem elektryków wzrosła ponad trzykrotnie w zaledwie trzy lata. Jak wyliczają autorzy raportu, w 2020 roku taką deklarację złożyło 7% badanych, w 2021 – 12%, w 2022 – 15%, zaś w roku 2023 – już 23%. Jednocześnie, aby większość Polaków rozważyła taki zakup, średni koszt zakupu EV powinien spaść o ok. 23%. 

Kto może zyskać dofinansowanie?

Dotacje do zakupu nowych pojazdów zeroemisyjnych w ramach programu “Mój Elektryk” mogą otrzymać osoby indywidualne oraz przedsiębiorcy. 

Wnioskodawca indywidualny może liczyć na 18 700 złotych dofinansowania na zeroemisyjny samochód osobowy, przy czym cena pojazdu nie może przekroczyć 225 tysięcy złotych.

Sytuacja prezentuje się korzystniej dla osób, które posiadają Kartę Dużej Rodziny – ci mogą skorzystać z dofinansowania w wysokości do 27 tysięcy złotych, bez limitu ceny kupowanego pojazdu.

Z budżetu 100 milionów złotych przeznaczonego dla osób fizycznych wykorzystano na ten moment 70% środków.

Wsparcie dla przedsiębiorców

Jeśli chodzi o przedsiębiorców, to skorzystali oni już z blisko połowy 200-milionowego budżetu przeznaczonego na tego rodzaju dopłaty.

Poziom dofinansowania, jaki mogą uzyskać przedsiębiorcy, jest zależny od zadeklarowanego przez nich rocznego przebiegu.

– W przypadku pojazdów osobowych dofinansowanie wynosi 18 750 zł lub 27 tysięcy zł po zadeklarowaniu określonego, podwyższonego przebiegu, przy czym maksymalna cena zakupu nie może przekroczyć 225 tys. złotych – czytamy na stronie NFOŚiGW – Dofinansowanie pojazdów dostawczych wynosi do 20% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 50 tysięcy zł lub do 30% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 70 tysięcy zł, po zadeklarowaniu określonego podwyższonego przebiegu. Dotacja do motorowerów i motocykli pokrywa do 30% kosztów zakupu i wynosi nie więcej niż 4 tysiące złotych.

Źródła: NFOŚiGW, gov.pl, psnm

Fot.: bing.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.