Wiadomości OZE Co dalej z hulajnogami w Krakowie? Jacek Majchrowski interweniuje 15 października 2019 Wiadomości OZE Co dalej z hulajnogami w Krakowie? Jacek Majchrowski interweniuje 15 października 2019 Przeczytaj także Wiadomości OZE Produkujemy więcej energii z OZE, ale zarazem marnujemy na potęgę Polska to uśpiony olbrzym pod względem produkcji energii z OZE. Nasz potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany przez zły stan sieci energetycznych, co przekłada się na częste wyłączenia oraz rosnącą ilość odmów przyłączenia nowych źródeł energii. Eksperci od dawna wskazują, że bez rozwiązania tego problemu nie uwolnimy potencjału polskiej energetyki. Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera Zdaniem Borysa Budki, ministra aktywów państwowych, inwestycja w Jaworznie powinna być kontynuowana. W jakiej formie? O tym zadecyduje audyt wewnętrzny spółki odpowiedzialnej za projekt. Dużo również zależy od rozwiązania kwestii wypłaty środków z KPO – z jednej strony rząd Tuska zamierza inwestować w elektromobilność (niekoniecznie w Izerę), z drugiej jest do tego zmuszony przez zapisy w planie KPO. Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski zapowiedział regulacje związane z użytkowaniem hulajnóg elektrycznych: – Mam świadomość, że to jest wygodny, tani i ekologiczny środek komunikacji, ale pewne rzeczy trzeba uregulować. Reklama Prezydent dodał również, że problem hulajnóg dotyczy nie tylko Krakowa, ale wszystkich większych miast. Dane z szpitali i oddziałów ratunkowych wskazują na coraz częstsze wypadki z ich udziałem. Majchrowski zapowiedział, że spotka się z przedstawicielami pięciu firm, które oferują na terenie miasta wynajem hulajnóg elektrycznych. Zwrócił się także z prośbą do służb, które zbierają porzucone urządzenia, aby deponowały je w biurze rzeczy znalezionych, gdzie właściciele mogą je odbierać. – Najważniejszą rzeczą jest doprowadzenie do tego, aby nowy Sejm sprokurował ustawę dotyczącą tego problemu – dodaje prezydent. Zapowiedział także, że przedstawi posłom z Małopolski propozycje konkretnych zapisów prawnych. Rafał Komarewicz, radny prezydenckiego klubu Przyjazny Kraków, przypomniał, że jego klub zgłosił już dwa projekty uchwał. Jeden ma zakazywać poruszania się elektrycznymi hulajnogami po chodnikach i alejkach spacerowych w obrębie Parku Kulturowego, czyli na Rynku Głównym i okolicznych ulicach. Drugi zakazuje ruchu w miejskich parkach. Dyskusja na ten temat ma się odbyć w Radzie Miasta za dwa tygodnie. – Po wyborach skierujemy jako Przyjazny Kraków list do nowego ministra infrastruktury, aby jak najszybciej zajął się tymi sprawami – dodaje Komarewicz. Przypomnijmy, że w sierpniu tego roku w Krakowie 28-letni Brytyjczyk potrącił czteroletnie dziecko. Z kolei we wrześniu we Wrocławiu jadący na hulajnodze 25-latek zginął potrącony przez samochód. Z powodu tego typu wypadków w niektórych krajach pojawiły się bardzo silne obostrzenia. We Francji za jazdę hulajnogą po chodniku grozi mandat w wysokości 135 euro. Dopuszczalne jest korzystanie z nich na ulicy lub drodze rowerowej. W Peru i Hiszpanii ustawowo ograniczono prędkość tych pojazdów do 30 km/h. Co więcej, w samym Madrycie cofnięto licencję trzem firmom na działalność sharingową. Najcięższe prawo obowiązuje w Wielkiej Brytanii. Tam elektryczna hulajnoga wymaga rejestracji, ubezpieczenia, a kierujący potrzebuje prawa jazdy. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.