Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Co dalej z Izerą? Znamy wyniki audytu

Co dalej z Izerą? Znamy wyniki audytu

Co dalej z Izerą? Znamy wyniki audytu

W 2016 roku rząd Prawa i Sprawiedliwości szumnie zapowiadał start projektu Izera. Powołana została spółka ElectroMobility Poland, która miała być odpowiedzialna za stworzenie pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Minęło 8 lat, a pojazdy do tej pory nie wyjechały z fabryki w Jaworznie. Nowa ekipa rządząca przeprowadziła jednak audyt, do którego wyników dotarli dziennikarze Wirtualnej Polski.

Reklama

Czy Polska doczeka się własnego auta elektrycznego?

O tym co dalej z projektem Izera pisaliśmy około miesiąca temu. Wtedy to Borys Budka, wówczas minister aktywów państwowych, mówił, że projekt powinien być kontynuowany. Jan Szyszko, wiceminister w resorcie funduszy i polityki regionalnej sugerował, że projekt może równie dobrze przybrać inną formę. Sugerował, że być może zamiast samochodów osobowych z fabryki w Jaworznie wyjadą hulajnogi lub ciężarówki. Potwierdzone zostało również, że Komisja Europejska wydała wstępną zgodę na to, aby nowy projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę.

Do tej pory w Izerę zainwestowano 262 mln złotych. Środki te pokryły głównie wstępne kontrakty z chińską firmą Geely, która miała zapewnić pierwszemu polskiemu elektrykowi wsparcie technologiczne. Zapowiedzi były szumne – w 2016 roku Mateusz Morawiecki zapowiadał, że do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych. Część z nich miały stanowić właśnie rodzime Izery.

Jak wspomnieliśmy wyżej, Ministerstwo Aktywów Państwowych w postaci Borysa Budki (którego niedawno na stanowisku szefa resortu zastąpił Jakub Jaworowski) chce kontynuacji projektu, jednak najpierw spółka ElectroMobility Poland miała przejść gruntowny audyt. Ten właśnie niedawno się zakończył, a Wirtualna Polska dotarła do części jego wyników.

Wyniki audytu pozytywne. Kiedy zapadnie decyzja?

Audyt przygotowały firmy Kearney (część komercyjno-technologiczna) oraz PAC Group (część techniczna). Według WP wyniki tych kontroli wypadły pozytywnie, a audytorzy doszli do wniosku, że cały projekt powinien być kontynuowany. Dziennikarze poprosili ElectroMobility Poland o komentarz. Władze spółki zapewniły, że dokumenty z wynikami audytu zostały przekazane odpowiednim “przedstawicielom administracji państwowej”.

– Wykonane prace analityczne, przedstawiona dokumentacja oraz wyniki dotychczasowych audytów i kontroli stanowią podstawę dla rzetelnej oceny projektu i umożliwią podjęcie kierunkowych decyzji właścicielskich – czytamy w oświadczeniu spółki cytowanym przez WP.

Chociaż jest jak najbardziej pozytywny jeśli chodzi o kontynuacje projektu Izera, to nie obyło się bez zastrzeżeń. Te dotyczyły głównie harmonogramu, który według kontrolerów jest możliwy do realizacji, ale bardzo napięty. Według aktualnego założenia spółki w 2026 roku ma wystartować produkcja pierwszego modelu. W pierwszej fazie zakład w Jaworznie miałby produkować 150 tysięcy sztuk samochodów rocznie, a docelowo – 300 tysięcy.

Czy władze zaufają ocenie audytorów i projekt Izera faktycznie będzie kontynuowany? Według wiceministra aktywów państwowych Roberta Kropiwnickiego decyzja ma zapaść w ciągu najbliższych dwóch-trzech tygodni.

– Czytaj także: Nowe unijne przepisy dla samochodów ciężarowych. Potrzeba dekarbonizacji sektora

Źródło: wp.pl, energetyka24.com

Fot. Canva (SeventyFour), Izera

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.