Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera 18 kwietnia 2024 Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera 18 kwietnia 2024 Przeczytaj także Energetyka Chiński paradoks energetyczny, czyli modernizacja bez modernizmu Chińska gospodarka znajduje się w stanie permanentnej modernizacji. Kraj stoi przed wyzwaniem utrzymania rozwoju, zaspokojenia apetytu na surowce oraz zachowania równowagi ekologicznej. Mnogość problemów zmusza do obierania nieoczywistych rozwiązań, dlatego chińscy decydenci postawili na absolutną maksymalizację. Kraj Środka wyrasta na globalnego lidera transformacji energetycznej, przy jednoczesnym zwiększaniu mocy z paliw kopalnych. Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Zdaniem Borysa Budki, ministra aktywów państwowych, inwestycja w Jaworznie powinna być kontynuowana. W jakiej formie? O tym zadecyduje audyt wewnętrzny spółki odpowiedzialnej za projekt. Dużo również zależy od rozwiązania kwestii wypłaty środków z KPO – z jednej strony rząd Tuska zamierza inwestować w elektromobilność (niekoniecznie w Izerę), z drugiej jest do tego zmuszony przez zapisy w planie KPO. Reklama Izera a KPO W projekcie Izery ukryto środki z KPO. Bez uruchomienia linii produkcyjnej dla 100 tys. pojazdów elektrycznych Polska nie otrzyma środków z tytułu „wsparcie dla gospodarki zeroemisyjnej”. Choć zapisy w KPO nie odnosiły się bezpośrednio do Izery, to jednak liczba pojazdów pokrywa się z tym, ile od 2026 roku miało zjeżdżać z linii produkcyjnej w Jaworznie. Już teraz wiemy, że dotrzymanie terminów jest niemożliwe. O jakich pieniądzach mówimy? Środki na gospodarkę zeroemisyjną to ok. 1,16 mld euro, czyli chodzi o ogromne sumy. Od dawna eksperci alarmują, że po poddaniu projektu Izery Polska może stracić część z tych środków. Jaki plan ma ekipa Donalda Tuska? Rząd stara się uniknąć skierowania środków z KPO na rozpoczętą przez Prawo i Sprawiedliwość inwestycję. – Jedną z rzeczy, którą chcemy zaproponować Komisji Europejskiej, jest przeniesienie z części grantowej do pożyczkowej inwestycji, których celem jest zwiększenie produkcji pojazdów niskoemisyjnych. To jest ta część KPO, którą popularnie określa się “Izera”, ale słowo “Izera” nigdy nie istniało w KPO. Nie chcemy z tego rezygnować, ale jako że jest to jedna z najbardziej rynkowych inwestycji, to powinna być realizowana w ramach części pożyczkowej. Jesteśmy jeszcze przed decyzją, jak realizować nabory w ramach tej inwestycji. Jest jeszcze druga ścieżka, rynkowa, czyli przeznaczenie tych pieniędzy na firmy, które już istnieją i które produkują pojazdy niskoemisyjne, a więc wszystko: od ciężarówek po hulajnogi – wyjaśniał Jan Szyszko, wiceminister. Z kolei ministra funduszy i polityki regionalnej Polski Pełczyńska-Nałęcz zapewniała podczas konferencji prasowej, że KE wydała już wstępną zgodę na to, aby nowy projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę, a nie grant z KPO. Niestety strata środków w przypadku porzucenia projektu jest nieunikniona, bowiem w Izerę zainwestowano do tej pory 262 miliony złotych. Chodzi o wstępne kontrakty z chińskim Geely (jeden z potentatów rynku elektromobilności) i słynnym studiem Pininfarina, które miało odpowiadać za ostateczny projekt nadwozia. Źródło: oko.press Fot: PAP Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.