Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Coraz więcej konsumentów zainteresowanych żywnością ekologiczną

Coraz więcej konsumentów zainteresowanych żywnością ekologiczną

Mimo kryzysu wywołanego pandemią żywność ekologiczna nadal pozostaje najszybciej rosnącym sektorem polskiego rynku. Jakie produkty Polacy kupują najczęściej? Jakie zalety i wady ma biożywność?

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Najszybszy rozwój w Europie

Na te i wiele innych pytań odpowiedziała ekspertka żywieniowa Sylwia Krupa, opierając się o dane CMR. Polski rynek ekoproduktów rozwija się szybciej niż w krajach zachodnich, ale również w rozwijających się państwach Europy Wschodniej. Coraz częściej sięgamy po produkty z ekologicznych farm, z odpowiednim certyfikatem i atestem. A znaleźć je możemy już w ponad połowie małych sklepów i w każdym supermarkecie. W III kwartale 2020 roku zanotowano 25% wzrostu sprzedaży w sklepach małoformatowych w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. W hipermarketach wzrost wyniósł 13%. W dalszym ciągu daleko nam wielkością do rynków zachodnich, ale rozwój notujemy najbardziej obiecujący.

Po jakie ekoprodukty sięgamy najczęściej?

Według wypowiedzi dietetyczki główną przyczyną poszukiwania produktów BIO są kwestie prozdrowotne. Najczęściej od lokalnych rolników i dostawców kupujemy jaja, kasze, mąki, warzywa i owoce oraz oleje. Coraz częściej Polacy sięgają również po ekologiczne mięsa, lub produkty, których białko je zastępuje (soja, bób, soczewica). 

Na co zwrócić uwagę

Sylwia Krupa przypomina, że pomimo niewątpliwych zalet ekożywności jest jedna rzecz, o której warto pamiętać. Produkty pozbawione konserwantów dosyć szybko się psują, więc nie warto robić dużych zakupów na raz. Zapasy mogą szybko stać się niezdatne do spożycia, a przez to dojdzie do zmarnowania jedzenia.

Zwracajmy również uwagę na to, czy na produkcie rzeczywiście jest odpowiedni, ratyfikowany przez Unię Europejską certyfikat. Wiele dostawców wprowadza bowiem konsumenta w błąd. Wiele opisów sprzedażowych zawiera słowa „naturalna”, „prosto z gór”, a w rzeczywistości są to tylko puste hasła reklamowe. Z badań wynika jednak, że coraz bardziej świadomie i ostrożnie wybieramy ekoprodukty.

Według raportu IMAS International, Polacy kojarzą produkty ekologiczne przede wszystkim z uprawami bez sztucznych nawozów oraz odpowiednim chowem zwierząt. Blisko 1/4 uznaje produkty z certyfikatem BIO za bezpieczne w zakresie braku sztucznych dodatków, takich jak barwniki, konserwanty, aromaty czy antybiotyki –mówi Krupa.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.