Elektromobilność Czy baterie sodowe w końcu zastąpią lit? Nowa technologia akumulatorów 27 grudnia 2021 Elektromobilność Czy baterie sodowe w końcu zastąpią lit? Nowa technologia akumulatorów 27 grudnia 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Baterie sodowe rozwijają się w laboratoriach co najmniej od dekady. Do tej pory sód nie mogła jednak zastąpić bardziej szkodliwego dla środowiska litu ze względu gorszą wydajność. Nowy materiał rozwiązuje ten problem. Reklama Baterie litowo-jonowe na ostrzu krytyki Baterie litowo-jonowe można znaleźć w większości codziennych urządzeń, a przede wszystkim umożliwiają one funkcjonowanie samochodów elektrycznych. Jednak wydobycie litu wiąże się z negatywnym wpływem na środowisko i klimat. Wykorzystywanie tego typu baterii prowadzi do ogromnego zużycia wód gruntowych, zanieczyszczeń gleby oraz wody, a także emisjami dwutlenku węgla. Do produkcji tych baterii niezbędne są także inne składniki, m. in. metale rzadkie jak kobalt. Ich wydobycie ma znaczący wpływ na wysoką cenę baterii litowo-jonowych. Problem baterii sodowych rozwiązany Dotychczasowe badania nad wprowadzeniem sodu do produkcji baterii napotykały szczególny problem. Ten pierwiastek jest wyjątkowo oporny, a w dodatku tworzy tzw. dendryty, czyli przypominające nici metaliczne struktury, które powodowały zwarcie baterii elektrycznej. Naukowcy opracowali ogniwa sodowo-jonowe wykorzystujące siarczek miedzi Niedawno nastąpił przełom. Na Uniwersytecie Teksańskim w Austin opracowano innowacyjny sposób tworzenia materiału. Polega on na równomiernym rozkładaniu sodu, co zmniejsza ryzyko występowania dendrytów. Nowy materiał powstaje poprzez powtarzalny proces składania cienkiego arkusza. To rozwiązuje dwa problemy za jednym razem. Zahamowanie wzrostu dendrytów sprawia, że cykl ładowania i rozładowywania dorównuje stabilności i efektywności baterii litowej. W dodatku ten materiał może przechować równie dużą ilość energii w przeliczeniu na masę co baterie występujące na rynku. Sód tańsza od litu Baterie sodowe mogą okazać się znacznie tańsze od litowych, ponieważ sód występuje w środowisku znacznie częściej. Eksperci od kilku lat ostrzegają przed gwałtownie malejącymi złożami litu. Znalezienie alternatywy wydaje się nieuniknione, a pierwiastek sodu okazuje się bardzo obiecujący. Zobacz też: Akumulatory magnezowe alternatywą dla litowo-jonowych. Najnowsze badania naukowców Źródła: Science Daily, Focus.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.