Dieta roślinna na stołach. Najwięcej produktów roślinnych ma Auchan. A inne sieciówki?

Polacy jedzą coraz mniej mięsa – tak wynika z najnowszych badań, które wskazują, że już 43 proc. obywateli deklaruje rezygnację bądź ograniczenie mięsa. W ślad za potrzebami konsumentów idą markety, które mają w ofercie coraz więcej dań z kuchni roślinnej. 

Według danych Nielsen europejski sektor roślinny jest w tej chwili wart 1,2 mld euro. Wielka Brytania to kraj, w którym najszybciej zachodzą zmiany związane z branżą roślinną i ma w niej największy udział (33 proc.). W 2019 roku co czwarty produkt wprowadzany na brytyjski rynek był roślinny (Mintel). Drugie miejsce zajmują Niemcy (wartość sektora to 200 mln euro). Według ekspertów Nielsena branża zamienników mięsa wzrośnie w najbliższym czasie o 10 proc.

Fotowoltaika od Columbus Energy

Tymczasem w Polsce rynek samego nabiału roślinnego to 140 mln zł. Coraz większe zainteresowanie dietą roślinną widać też w sklepach sieciowych typu Ikea czy Żabka, gdzie dostępne są już substytuty mięsa, np. pulpety roślinne czy wegetariańskie hot-dogi. 

Z badań wynika, że w Polsce najwięcej produktów roślinnych znajdziemy w Auchan. Na drugim miejscu plasuje się Carrefour, a na trzecim Kaufland. Badanie przeprowadzono przez Fundację Alberta Schweitzera i kampanię RoślinnieJemy w 14 największych sieciach spożywczych w Polsce. 

– Zwycięstwo w rankingu to duże wyróżnienie dla nas. Auchan rozwija kategorię produktów roślinnych w odpowiedzi na nowe trendy żywieniowe i zapotrzebowanie klientów oraz w trosce o dobrostan zwierząt. Ta kategoria produktów jest również korzystna z punktu widzenia środowiska, zatem realizujemy tu kilka celów wynikających z naszej strategii CSR. Planujemy dalszy rozwój oferty roślinnej w zakresie alternatyw mięs, nabiału oraz gotowych dań – mówi Inga Szaniawska, koordynator CSR w Auchan Polska. 

Z badań przeprowadzonych przez Panel Ariadna wynika, że już 34,4 proc. Polaków wybiera dania roślinne, które są odpowiednikami mięsa. 

Badania wskazują na jeszcze bardziej optymistyczne wyniki, jeśli weźmiemy pod uwagę konsumentów w wieku 18-24 i 25-34. Odpowiednio, zamienniki mięsa w tych grupach wiekowych spożywa 39,9% i 38,7% Polaków. 11,9% osób w wieku 18-24 spożywa takie produkty regularnie. 31% Polaków mimo że dotychczas nie jadało takich produktów, wyraża zainteresowanie i wskazuje, że mogłoby od czasu do czasu spożywać zamienniki mięsa.

Tekst według raportu RoślinnieJemy „Ranking supermarketów. Badanie dostępności produktów roślinnych w sieciach handlowych w Polsce”. 

Źródło: raport RoślinnieJemy