Dobra szybkość ładowania i zwiększona żywotność – nowe akumulatory do pojazdów elektrycznych

Naukowcy z Pensylwanii opracowali akumulator litowo-jonowy, który ładuje się warunkach podwyższonej temperatury – w rezultacie cały proces trwa zaledwie 10 minut. W odróżnieniu od innych super-szybkich baterii opracowany model zachowuje bardzo długą żywotność.

Obecne technologie pozwalają na coraz szybsze ładowanie akumulatorów. Kluczem do zwiększenia ich funkcjonalności i poprawienia znaczenia ekologicznego jest przedłużenie ich żywotności. A właśnie w tym aspekcie naukowcy zmagają się z problemami i ograniczeniami. Być może wkrótce, za sprawą zespołu profesora Chao-Yang Wanga z Electrochemical Engine Center na Pennsylvania State University, sytuacja ulegnie zmianie.

Fotowoltaika od Columbus Energy

10 minut ładowania, wytrzymałość nawet do 2500 cykli

Szybkie ładowanie akumulatorów nie jest niczym nowatorskim, jednakże dotychczas wiązało się z degradacją materiałów i obniżoną żywotnością. Działo się tak na skutek osadzania metalicznego litu na anodzie. W czasie szybkiego ładowania jony litu przemieszczają się z elektrody dodatniej na ujemną, a przy tym – na tej ostatniej – często tworzą się osady. Powoduje to zmniejszenie pojemności ogniwa, może przyczyniać się do wystąpienia skoków napięcia, a w rezultacie prowadzić awarii akumulatora.

– Wykazaliśmy, iż możliwe jest naładowanie pojazdu elektrycznego w dziesięć minut, zapewniając mu energię na pokonanie odległości 300–450 kilometrów. Możemy to robić utrzymując żywotność akumulatora na poziomie 2500 cykli ładowania – stwierdził Wang.

Naukowcy ustalili, że akumulator ogrzewany nie dłużej niż 10 minut, a potem szybko schłodzony do temperatury pokojowej, zachowuje dużą żywotność i nie ulega degradacji. Profesor Wang uważa, że już schłodzenie z 60°C do około 25°C robi ogromną różnicę – do tego celu można użyć systemu chłodzenia pojazdów. Obecnie jego zespół pracuje nad skróceniem czasu ładowania do… 5 minut.

źródło: Youle